جعفر مردانی، استاندار چهارمحال و بختیاری، روز شنبه ۱۰ خردادماه و هیئت همراه با حضور در ذوبآهن اصفهان، با سید اردشیر افضلی، مدیرعامل این مجتمع صنعتی دیدار و گفتوگو کرد.
در این دیدار، استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به سابقه طولانیمدت تلاش برای اتصال این استان به شبکه ریلی کشور گفت: با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استانهایی است که هنوز به راهآهن سراسری متصل نشده، طی یک دهه گذشته فعالیتهایی برای رفع این مشکل انجام شده است.
وی افزود: در حوزه زیرساخت حدود ۸۰ درصد و در بخش ایستگاهها نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهایم و در مجموع پروژه احداث خطآهن حسنآباد مبارکه به شهرکرد، به پیشرفت ۵۰ درصدی رسیده است.
مردانی با اشاره به پیگیریهای انجامشده در سطح ملی اظهار داشت: در پی سفر هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به استان و جلسات متعدد با وزیر راه و شهرسازی ، مقرر شد با تأمین ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن ریل توسط ذوبآهن، ریلگذاری راه آهن شهرکرد از نیمه دوم خرداد آغاز شود.
دیروزدر دیدار با مهندس افضلی مقرر شد از فردا ۲ هزار تن ریل بارگیری و ارسال شود که از ایشان و همکارانشان بابت این همکاری صمیمانه تشکر میکنم.
در ادامه این دیدار، سید اردشیر افضلی، مدیرعامل ذوبآهن اصفهان، با تأکید بر نقش این شرکت در تأمین ریل مورد نیاز پروژههای ملی گفت: ذوبآهن متعهد به تولید ریل برای پروژه های خط آهن کشور است و اکنون مقرر شد ریل مسیر مبارکه به شهرکرد تامین شود.
وی افزود: با هماهنگی انجامشده با مدیریت زیرساخت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی، مقرر شد که ریل شهرکرد در اولویت قرار گیرد.
تولید و استفاده از ریل ملی نهتنها هزینههای حملونقل کشور را کاهش میدهد، بلکه تأثیر بسزایی در کاهش آلایندگی، صرفهجویی در مصرف سوخت و توسعه حملونقل پاک دارد.
افضلی با اشاره به ضرورت توسعه حملونقل ریلی درونشهری نیز گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، علاوه بر مترو، خطوط تراموا در سطح شهر فعال است.
ما نیز باید بهسمت گسترش چنین زیرساختهایی حرکت کنیم تا بتوانیم آلودگی را از شهرها دور کرده و حملونقل عمومی کارآمد و پایدار را در کشور نهادینه کنیم.
گفتنی است چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استانهایی است که هنوز به خط ریلی سراسری کشور متصل نشده است.
برای رفع این مشکل، پروژه احداث خطآهن به طول ۹۰ کیلومتر از ایستگاه حسنآباد مبارکه تا شهرکرد در حال اجراست که به بیش از ۱۱ هزار تن ریل نیاز دارد.