• امروز : سه شنبه, ۱۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 3 June - 2025
کل اخبار 7468اخبار امروز : 5
0

آغاز به کار اولین قطار برقی باتری دار در خطوط ریلی کرواسی

  • کد خبر : 38812
  • 12 خرداد 1404 - 3:14
آغاز به کار اولین قطار برقی باتری دار در خطوط ریلی کرواسی
راه آهن دولتی کرواسی، HŽ Passenger Transport (HŽPP)، اولین قطار برقی باتری دار (BEMU) این کشور را در مسیر زاگرب-بیلووار-زاگرب به بهره برداری تجاری رسانده است.

اولین قطار چندگانه برقی باتری دار (BEMU) در ۱۳ مه برای اولین بار در راه آهن کرواسی به بهره برداری رسید. این قطار پیشگام که توسط شرکت Končar کرواسی ساخته شده است، در مسیر Zagreb-Bjelovar توسط اپراتور دولتی HŽ Passenger Transport وارد سرویس منظم شد. این نقطه عطفی برای حمل و نقل ریلی سبزتر در خطوط غیربرقی است که ۶۱٪ از شبکه راه آهن کرواسی را تشکیل می دهد.

آغاز فصلی جدید در حمل و نقل ریلی پایدار راه آهن کرواسی

راه آهن دولتی کرواسی، HŽ Passenger Transport (HŽPP)، اولین قطار برقی باتری دار (BEMU) این کشور را در مسیر زاگرب-بیلووار-زاگرب به بهره برداری تجاری رسانده است. این نقطه عطف، گامی مهم در تلاش های کرواسی برای نوسازی سیستم راه آهن خود و ترویج راه حل های حمل و نقل پایدار و سازگار با محیط زیست است. علاوه بر این، HŽPP در حال برنامه ریزی برای تهیه ۱۳ قطار دیگر است که با فناوری های پیشرانه هیبریدی و جایگزین کار می کنند و هدف آنها گسترش بیشتر ناوگان با وسایل نقلیه مدرن و کم مصرف است.

معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل کرواسی در این مراسم اعلام کرد: «این یک روز تاریخی نه تنها برای راه آهن کرواسی، بلکه برای کل اقتصاد کرواسی است.» «این سفر افتتاحیه قطار جدید برقی-باتری، تعهد ما را به نوسازی جامع سیستم راه آهن نشان می دهد، فرآیندی که مدتی پیش آغاز شد و اکنون به طور کامل در حال انجام است. قرارداد خرید این قطار دو سال و نیم پیش امضا شد و آغاز فصل جدیدی در حمل و نقل ریلی پایدار را رقم زد.»

وی با اشاره به چرخه سرمایه گذاری جاری، بر مقیاس نوسازی ناوگان ریلی کرواسی تأکید کرد که HŽPP در حال حاضر ۶۳ قطار جدید low-floor (قطارهایی که ارتفاع کف واگن از سطح سکو بسیار کم است یا هم سطح با آن طراحی شده است) را اداره می کند که بیش از نیمی از آنها در سه تا چهار سال گذشته خریداری شده اند. این برنامه نوسازی در مقیاس بزرگ، تمرکز دولت بر بهبود کیفیت، راحتی و عملکرد زیست محیطی سفرهای ریلی در کشور را برجسته می کند.

استفاده از فناوری های سبز در حمل و نقل مسافری ریلی

مراسم افتتاح قطار جدید برقی باتری کرواسی

اولین قطار برقی-باتری به عنوان بخشی از پروژه ای با عنوان «استفاده از فناوری های سبز در حمل و نقل مسافری ریلی» ساخته شد که از طریق طرح ملی بهبود و تاب آوری ۲۰۲۱-۲۰۲۶ (NRRP) تأمین مالی می شود. در کنار این قطار، شش ایستگاه شارژ پیشرفته در مراکز اصلی راه آهن از جمله اسپلیت، اوسییک، واراژدین، بیلووار، ویروویتیتسا و پولا ساخته شده است. هزینه کل این پروژه ۱۷.۱ میلیون یورو است که ۱۳.۳ میلیون یورو آن توسط NRRP تأمین شده است. شرکت کروات Končar – Electric Vehicles مسئول تولید قطارهای باتری دار و زیرساخت های شارژ بوده است که نشان دهنده تخصص داخلی در فناوری پیشرفته ریلی است.

معرفی قطارهای باتری دار، امکان سازماندهی خدمات مسافربری راه آهن در خطوط غیربرقی را به شیوه ای پایدار از نظر زیست محیطی و با استفاده از قطارهای مدرن که صرفاً با برق کار می کنند، فراهم می‌کند. با به کارگیری فناوری های سبز در حمل و نقل ریلی، بهره وری انرژی کل سیستم حمل و نقل افزایش می یابد، در حالی که آلودگی صوتی و انتشار گازهای گلخانه ای به طور قابل توجهی کاهش می یابد و به اهداف اقلیمی گسترده تر کرواسی کمک می‌کند.

بهره برداری رسمی از اولین قطار BEMU در کرواسی

قطار BEMU با در نظر گرفتن دسترسی و راحتی مسافر طراحی شده است. این قطار دارای رمپ هایی برای تسهیل سوار و پیاده شدن افراد دارای ویلچر، فضاهای مشخص شده برای دوچرخه و توالت های قابل دسترس مناسب برای مسافران دارای محدودیت حرکتی است. کل منطقه مسافران توسط یک سیستم نظارت تصویری جامع برای اطمینان از ایمنی و امنیت کنترل می شود.

علاوه بر این، محفظه های مسافران مجهز به مانیتورهایی هستند که محتوای ویدیویی را نمایش می دهند و اعلان های تصویری و صوتی برای اطلاع رسانی به مسافران در مورد ایستگاه ها و توقف های آینده وجود دارد. برای بهبود تجربه سفر، دسترسی رایگان به اینترنت Wi-Fi در سراسر قطار در دسترس است. این قطار برای ۱۵۷ مسافر برای نشستن و ۱۵۸ نفر جای ایستادن ارائه می دهد.

قطار BEMU ؛ طراحی تا سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت و ۱۸ ساعت در کارایی در روز

این قطار برای مسافت متوسط ​​روزانه تا ۴۸۰ کیلومتر طراحی شده است و می تواند تا ۱۸ ساعت در روز کار کند. علاوه بر این، می تواند به صورت کاربردی با سایر قطارهای طبقه پایین نسل جدید جفت شود که امکان افزایش ظرفیت و انعطاف پذیری عملیاتی را در زمان های اوج سفر فراهم می کند.

کاربردهای دوگانه قطار BEMU در مسیرهای برقی و غیربرقی

این واحد چندگانه باتری-الکتریکی در خطوط ریلی برقی و غیربرقی در سراسر کرواسی مستقر خواهد شد. در خطوط غیربرقی، این قطار صرفاً با نیروی باتری حرکت می کند و حداکثر سرعت آن به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می رسد. در بخش های برقی، قطار از سیم اتصال هوایی نیرو می گیرد و می تواند به سرعت های تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. باتری ها یا مستقیما از خط هوایی در حین حرکت یا در ایستگاه های شارژ ویژه ساخته شده در ایستگاه های کلیدی، قابل شارژ هستند.

این پروژه گامی کلیدی در تعهد کرواسی به کاهش انتشار کربن در حمل و نقل عمومی، پیشبرد نوسازی زیرساخت های راه آهن و بهبود تجربه کلی سفر برای مسافران در سراسر کشور است.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=38812

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.