اجلاس مقامات ارشد حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به منظور بررسی و آمادهسازی موضوعات سیزدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل این سازمان، با حضور نمایندگان عالیرتبه وزارتخانههای حمل و نقل و سفارتخانههای کشورهای عضو، در محل ساختمان مرکزی راهآهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در این نشست دو روزه، مهمترین تحولات حمل و نقل کشورهای عضو اکو از زمان برگزاری اجلاس پیشین وزرا مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان کشورها گزارشی از آخرین اقدامات خود در حوزه توسعه کریدورهای ریلی و جادهای، تسهیل عبور مرزی در حمل و نقل، هماهنگسازی رویههای ترانزیتی و دیجیتالسازی فرآیندهای حمل و نقل ارائه کردند.
همچنین آخرین وضعیت اجرای موافقتنامه چارچوب حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA)، همکاریهای دریایی و هوانوردی، توسعه حمل و نقل پایدار، سبز و ایمن، و تعامل با سایر نهادهای بینالمللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
از دیگر محورهای این اجلاس میتوان به تبادلنظر درباره سند چشمانداز اکو ۲۰۳۵ و بررسی طرح تأسیس انجمن فورواردرهای بار اکو (ECOFFA) اشاره کرد.
در این نشست، جمهوری اسلامی ایران با ارائه مجموعهای از پیشنهادها و ابتکار عملها در حوزه تسهیل حمل و نقل منطقهای، نقش فعالی در تدوین پیشنویس بیانیه اجلاس تهران ایفا کرد. این بیانیه، که پس از نهایی شدن در اجلاس وزرای حمل و نقل به تصویب خواهد رسید، نقشه راه آینده همکاریهای حمل و نقلی در منطقه اکو را ترسیم میکند.
سیلاپ بردی نوربردیف، معاون دبیرکل سازمان اکو، در سخنان افتتاحیه این اجلاس گفت: «بخش حمل و نقل فقط تسهیلگر تجارت نیست، بلکه حلقه حیاتی پیونددهنده اقتصادها، فرهنگها و ملتهای ماست. گفتوگوهای امروز زمینهساز همکاریهای فردای منطقه خواهد بود.»
وی با اشاره به ورود اکو به دهه چهارم فعالیت خود، بر ضرورت تقویت اتصال کشورها بهویژه کشورهای محصور در خشکی و تحقق اهداف توسعه پایدار تأکید کرد و گفت: «چشمانداز اکو، که در بیستوهشتمین نشست وزرای اکو در مشهد تصویب شد، چارچوبی برای همکاریهای راهبردی در حوزههای تجارت، حمل و نقل و فناوری است.»
نوربردیف هماهنگسازی رویههای حمل و نقلی و تسهیل گذرگاههای مرزی را از مهمترین اولویتهای همکاریهای منطقهای عنوان کرد و افزود: «باید با شناسایی بهترین رویهها، فرآیندهای حمل و نقلی را سادهسازی و زمان تأخیرها را کاهش دهیم تا از ظرفیتهای کریدورهای حمل و نقل موجود حداکثر بهرهبرداری را داشته باشیم.»
وی همچنین بر اهمیت تجاریسازی کریدورها تأکید کرد و گفت: «برای حفظ رقابتپذیری در سطح جهانی، باید استراتژیهایی برای بهرهگیری کامل از این کریدورها در جهت رشد اقتصادی و افزایش تجارت منطقهای تدوین شود.»
اجلاس وزرای حمل و نقل اکو بالاترین مرجع تصمیمگیری در زمینه حمل و نقل منطقهای در میان کشورهای عضو این سازمان است. دبیرخانه دائمی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تهران مستقر است و اعضای آن شامل جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان و افغانستان هستند.