تمرکز شرکت مترو تهران پس از تکمیل خطوط هفتگانه موجود، پیشبرد عملیات اجرایی پروژه ساخت خطوط چهارگانه جدید است؛ خطوطی که در مجموع حدود ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی زیرزمینی و ۱۳۰ ایستگاه را شامل شده و با بهرهبرداری از آن، سیستم حمل و نقل ریلی زیرزمینی پایتخت، به معنای واقعی کلمه، یک شبکه فراگیر و منسجم را تشکیل خواهد داد.
مقایسه آماری ۴ خط جدید شبکه مترو تهران، شامل موارد قابل توجهی است که برخی از آنها به شرح ذیل است:
۱- بلندترین و طولانیترین خط از بین خطوط چهارگانه جدید، خط ۹ به طول ۵۲ کیلومتر است که دارای ۱۲ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط خواهد بود.
۲- کوتاهترین خط نیز خط ۱۱ به طول ۳۲ کیلومتر است که قسمت جنوبی پایتخت (جنوب و جنوب غرب تهران) را به لحاظ بهرهمندی از ایستگاههای مترو رونق خواهد بخشید.
۳- پیش بینی میشود خط ۸ مترو با جابجایی روزانه ۹۹۵ هزار نفر، پر مسافرترین خط جدید شبکه مترو تهران لقب گیرد.
۴- بیشترین تعداد ایستگاهها را خط ۹ با ۳۷ ایستگاه خواهد داشت و کمترین آنها را خط ۱۱ با ۲۱ ایستگاه.
۵- خط ۱۰ مترو به موازات و تقریباً هم اندازه ۳ بزرگراه شهید زینالدین، شهید همت و شهید خرازی بوده و از شرقیترین نقطه تهران تا غربیترین منطقه آن را پوشش حمل و نقلی میدهد.
۶- برای رسیدن به سرفاصله حرکتی طراحی شده برای چهار خط جدید شبکه مترو تهران، در مجموع ۱۹۰ رام قطار و یا به عبارتی ۱۳۳۰ واگن نیاز است که این تعداد واگن از میزان واگنهای فعال حال حاضر در خطوط هفتگانه موجود بیشتر است.
۷- خطوط ۸ و ۹ مترو تهران مانند خطوط ۶ و ۷ در هم افزایی با یکدیگر، حلقه حمل و نقلی مؤثر و کارآمدی را برای رتق و فتق دغدغههای حمل و نقلی شهروندان پایتخت تشکیل خواهند داد.
۸- خطوط ۹ و ۱۱ در محدوده چیتگر با هم تلاقی داشته و در واقع هر دو خط از این منطقه شروع میشوند.
۹- خطوط ۹، ۱۰ و ۱۱ در توزیع روزانه مسافرانی که از سمت کرج به تهران میآیند و همچنین در مسیر برگشت به کرج، نقش پررنگی ایفا خواهند کرد.
۱۰- ظرفیت جابجایی مسافر در ۴ خط جدید شبکه مترو تهران، به طور روزانه و در مجموع حداقل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار سفر خواهد بود که این میزان نفر – سفر، معادل حدود یک میلیارد و دویست میلیون سفر در هر سال است.