محمدرضا شریفیراد روز سهشنبه در بازدید از قطعه چهارم راهآهن ایلام اظهار کرد که این طرح به طول ۷۷ کیلومتر در قالب چهار قطعه پیشبینی شده که از این تعداد دو قطعه به پیمانکار واگذار شده و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است.
وی با بیان اینکه دو قطعه دیگر نیز آماده برگزاری مناقصه است، افزود: قطعه چهارم پروژه، حد فاصل اسلامآباد تا سرمست( استان کرمانشاه) به طول ۱۷ کیلومتر است که اکنون با ارزش قرارداد ۱۶۱ میلیارد تومان حدود ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیر طرحهای شرکت ساخت در استان ادامه داد: در قطعه نخست که مسیرگذاری ایلام به ایوان را شامل میشود نیز عملیات اجرایی در حال انجام است و تلاش میشود با تأمین بهموقع منابع مالی روند پیشرفت فیزیکی پروژه تسریع شود.
شریفیراد تاکید کرد: در صورت تأمین کامل اعتبارهای مورد نیاز، پیشبینی میشود عملیات ساخت راهآهن ایلام در همه قطعهها ظرف چهار سال آینده به پایان رسیده و مردم استان بتوانند از مزایای این پروژه مهم بهرهمند شوند.
به گفته مسئولان، بهرهبرداری از پروژه راهآهن ایلام نقش مهمی در توسعه ارتباطات و رونق اقتصادی، بهبود حمل و نقل بینالملل و کاهش هزینههای حملونقل استان خواهد داشت.
طرح اتصال استان ایلام به شبکه راه آهن کشور نخستینبار در ایام هفته دولت سال ۱۴۰۱ با حضور معاون وقت وزیر راه و شهرسازی، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان محلی کلنگزنی شد.
در مراسم آغاز این پروژه، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اولویت شبکه ریلی غرب کشور برای وزارت راه، از تخصیص شش هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن خبر داد.
به گفته مسئولان وقت اداره کل راه و شهرسازی ایلام، عملیات اجرایی پروژه در مرحله نخست با احداث ۱۷ کیلومتر از سمت اسلامآباد غرب به ایوان آغاز و ایستگاه اصلی این خط در چوار پیشبینی شد.
این طرح در مجموع به طول ۷۵ کیلومتر و در چهار قطعه تعریف شده که قطعه اول به طول ۱۷ کیلومتر فعالیت خود را آغاز کرد، اما به دلیل تخصیص نیافتن بهموقع اعتبار، کارگاه پیمانکار پس از مدتی جمعآوری و پروژه متوقف شد.
دیماه ۱۴۰۲ برخلاف وعده تأمین اعتبار از محل بودجه نقد و اوراق تسهیلات بانکی به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال، هیچیک از این منابع عملیاتی نشد و وضعیت اجرای راهآهن ایلام با ابهام و توقف باقی ماند.
با وجود چالشهای مالی، با پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اعتبار پروژه در سند بودجه سال ۱۴۰۴ با رشدی ۱۵۰ درصدی به ۷۵۰ میلیارد تومان رسید و بخشی از نقدینگی نیز برای از سرگیری دوباره فعالیت پیمانکاران در اواخر سال ۱۴۰۳ تزریق شد.
همزمان، استاندار ایلام در دیدار اخیر خود با استاندار کربلا، بر ضرورت احداث خط راهآهن ایلام – کربلا به عنوان یکی از مطالبات اساسی مردم استان و زائران عتبات عالیات تأکید کرد و خواستار تقویت زیرساختها و توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری دو سوی مرز شد.
گرچه اجرای راهآهن ایلام با فراز و فرودها و چالشهای متعددی در مسیر اجرا همراه بوده است، اما با تقویت و اختصاص اعتبارهای لازم، پیگیری مسئولان و نمایندگان و توجه ویژه به توسعه ارتباطات فرامرزی امید میرود این پروژه راهبردی سرانجام از مرحله رکود گذر و نقش مؤثری در توسعه اقتصادی و تسهیل سفرهای زیارتی همچون اربعین و تجاری ایفا کند.