نورالله بیرانوند، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حملونقل راه آهن گفت:
نظام قیمتگذاری سوخت در کشور عملاً مزیت اقتصادی حملونقل ریلی را نسبت به سایر مدها بهویژه جادهای، تضعیف کرده است. در حالیکه مصرف سوخت راهآهن یکپنجم حملونقل جادهای است، اما رایگان بودن سوخت این مزیت را بیاثر کرده است.
در بسیاری از کشورهای مشابه، هزینه حملونقل بینالمللی حدود ۴ سنت به ازای هر تن-کیلومتر است، اما این رقم در ایران نهایتاً به ۱ سنت میرسد؛ یعنی درآمد تزریقی این بخش بسیار پایینتر از استانداردهای جهانی است.
نبود حمایت مستقیم، ضعف در نظام تعرفهگذاری، و دخالت نهادهای بیرونی در قیمتگذاری باعث شده اقتصاد حملونقل ریلی تضعیف و با نوسانات و ریسکهای جدی مواجه شود.
مهمترین مشوق ما برای سرمایهگذاری ریلی، بازپرداخت صددرصدی سرمایهگذاری بهعلاوه هزینههای مالی از محل صرفهجویی سوخت است؛ این منابع توسط شرکت ملی نفت و در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید پرداخت میشود.
در حالیکه کل تعرفه زنجیره تأمین کمتر از یک سنت به ازای هر تن-کیلومتر است، سرمایهگذاران میتوانند تا ۱.۳ سنت صرفهجویی سوخت دریافت کنند.
صرفهجویی سوخت ابزاری قدرتمند و منحصربهفرد در حملونقل ریلی است که در حال حاضر عملیاتی شده و طی ۶ ماه گذشته بیش از ۶۶۰ میلیارد تومان یارانه به سرمایهگذاران پرداخت شده است.