مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل، علی نیکزاد نایبرئیس مجلس دوازدهم به همراه صدیف بدری و احد بیوته نمایندگان مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس طی نشستی با معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، موضوع تأمین اعتبار راهآهن اردبیل و محورهای مواصلاتی استان را پیگیری کردند.
امامی یگانه برگزاری این نشست را در پی سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی به استان و بهمنظور هماهنگی برای تخصیص منابع مورد نیاز مصوب در این سفر عنوان کرد.
استاندار اردبیل اعلام کرد: در این نشست با تأکید بر ضرورت تکمیل پروژه راهآهن اردبیل و بهبود محورهای ارتباطی استان، اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای راهآهن در سال جاری تخصیص یافت.
تکمیل و افتتاح پروژه راهآهن اردبیل که در مراحل نهایی ساخت قرار دارد، از جمله آرزوهای مردم استان اردبیل به شمار می رود که به رغم وعده مکرر دولتهای گذشته تاکنون جامه عمل نپوشیده و اهالی این استان حسرت به دل اتصال به خط آهن کشور ماندهاند.
تکمیل و افتتاح پروژه راهآهن اردبیل ـ میانه که مهمترین مطالبه مردم استان اردبیل محسوب می شود، با تاکید مسئولان امر در اولویت اجرایی قرار گرفته و تلاش گستردهای از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اتمام عملیات اجرایی، تکمیل و آمادهسازی آن برای افتتاح انجام شده است.
مشخصات فنی و اجرایی راه آهن اردبیل ـ میانه
عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما سالها راکد ماند تا این که مسئولان دولت یازدهم عملیات اجرایی آن را از سر گرفتند و در دولت دوازدهم نیز کار تا مرحله پایانی پیش رفت اما به سرانجام نرسید.
تکمیل ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، با پیگیری مسئولان امر در سال های اخیر سرعت گرفته و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن آغاز شده است.
بنا به اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، تاکنون ۱۳۵ کیلومتر از پروژه ۱۷۵ کیلومتری راهآهن اردبیل ـ میانه به صورت ۱۱۰ کیلومتر از سمت اردبیل و ۲۵ کیلومتر از سمت میانه ریلگذاری شده است.
این خط ریلی پس از نزدیک ۲ دهه از آغاز عملیات ساخت، افزایش پیشرفت فیزیکی در چند سال اخیر در آستانه تکمیل شده و افتتاح قرار گرفته است.
مشخصات این پروژه ریلی کشور که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.
همچنین مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار میرود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژههای عمرانی کشور قرار داده است.
به گفته مسئولان امر ، در پروژه راهآهن اردبیل- میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.
بر اساس گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پروژه راهآهن اردبیل ـ میانه ۹۱.۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وزیر راه شهرسازی در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته خود به استان اردبیل وعده داد که سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات امسال به این پروژه تزریق شود و برای سال آینده هم تفاهم شده است که ۱۵ هزار میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، حدود پنج هزار میلیارد ریال هم از محل منابع مولدسازی تامین شود.
ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش میرفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن تسریع شد.
مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.
استان مرزی اردبیل میتواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد، این امر بهویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت عملیات اجرایی راهآهن اردبیل – میانه سرعت گرفتهاست.
مراحل مطالعاتی ادامه این خط ریلی و اتصال آن به نقطه مرزی در پارسآباد ادامه دارد و با اجرای آن، کشورمان نقش بسزایی در ترانزیت و حمل و نقل شمال ـ جنوب ایفا خواهد کرد.
نکته مهم اجرای خط آهن اردبیل به مغان این است که به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارسآباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر پروژههای مطرح ریلی کشور، هزینه اجرا و تملک اراضی مسیر اجرای آن هم بسیار پایین برآورد شده است.