سید سعید شاهرخی روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه خرمآباد ـ بروجرد – اراک افزود: ما از عقب ماندگی ها در لرستان گله مندیم اما باید قدرشناس تلاش های صورت گرفته توسط وزارت راه و شهرسازی باشیم چراکه امروز بیش از همیشه بالنده است و شخص وزیر نیرو فرد پر تلاشی می باشد.
وی با بیان اینکه راه آهن لرستان در ۳۰ قطعه فعال است تصریح کرد: تقاضا داریم که اعتبار این پروژه را بیشتر شود تا با شتاب بیشتری اجرایی گردد چراکه موجب توسعه اقتصادی و اتصال استان به شبکه سراسری می شود.
استاندار لرستان همچنین با اشاره به اهمیت آزادراه خرم آباد – بروجرد – اراک در حوزه حمل و نقل کشور گفت: مجوز ماده ۲۳کریدور غرب کشور از ارومیه تا کردستان و جنوب کشور صادر شده و قرار است اتفاق بی بدیلی از طریق آن در دره خرم آباد صورت بگیرد.
شاهرخی با اشاره به وضعیت پروژه های این حوزه در لرستان افزود: بعد از سال ها از محور چنار تا کوهدشت باید عملیاتی می شد که هم اکنون در حال انجام است و تا ماه های آینده خرم آباد به کوهدشت و کوهدشت به زانوگه نیز انجام می شود.
وی ادامه داد: مشکل دیگر در حوزه راه های استان مسیر بابازید به سیمره می باشد که به جاده مرگ معروف است و ، تکمیل و ایمن سازی این محور برای لرستان، ایلام و خوزستان بسیار ارزشمند خواهد بود.
وی با بیان اینکه کمربندی شهرستان دورود نیز ماه های آینده تکمیل می شود اظهار کرد: محور دورود، ازنا، الیگودرز و داران هم پیشرفت خوبی دارد، ولی باید با شتاب بیشتر دنبال شود.
استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت های وزیر راه و شهرسازی از طرح فرودگاه خرم آباد، گفت: امروز با پیگیری های صورت گرفته بعد از چهار دهه فرودگاه خرم آباد، یکی از هفت فرودگاه اول کشور و بین المللی شده است تا حجاج از خرم آباد به مکه و مدینه ، اعزام شوند.
شاهرخی همچنین از نقش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در همه ابعاد سازندگی کشور و پروژه های لرستان قدردانی کرد و افزود: همه باید برای تسریع در روند توسعه استان تلاش کنیم.
گفتنی است آزادراه خرم آباد – اراک به طول ۱۳۵ کیلومتر بخشی از طرح مشارکت در ساخت آزادراه راهجرد – اراک – خرم آباد می باشد که با سرمایه گذاری شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) شروع شد.
قرارداد این آزادراه بصورت طرح و ساخت شامل عملیات طراحی و تامین مصالح و ساخت با ۶ خط عبوری شامل چهار قطعه می باشد که یک قطعه آن حد فاصل پتروشیمی شازند تا بروجرد به طول ۶۸کیلومتر می باشد.
سایر قطعات حد فاصل بروجرد تا خرم آباد بطول ۶۷ کیلومتر می باشند که در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسیده است.
به گفته هوشنگ بازوند معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل راه و شهرسازی قطعه کلنگ زنی شده امروز ۱۳۰ کیلومتر بین اراک-خرمآباد بوده که ۶۷ کیلومتر آن قبلا به اتمام رسیده و ۶۸ کیلومتر از این قطعه از شازند به اراک تا بروجرد شروع میشود.
اعتباری مصوب برای این ۶۸ کیلومتر ۱۴ همت (هزار میلیارد تومان) است که ۶۰ درصد آن را دولت و ۴۰ درصد بخش خصوصی (شرکتهای وابسته به قرارگاه خاتم) تقبل کردهاند.