• امروز : پنجشنبه, ۱۳ شهریور , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 4 September - 2025
کل اخبار 7668اخبار امروز : 5
0

۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت – آستارا به تملک راه آهن درآمد

  • کد خبر : 39451
  • 13 شهریور 1404 - 21:15
۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت – آستارا به تملک راه آهن درآمد
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون ۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت -آستارا به عنوان حلقه نهایی کریدور بین المللی شمال - جنوب تملک شده است و این عملیات با قدرت همچنان ادامه دارد.

جبارعلی ذاکری روز پنجشنبه در گفت و گوی با خبرنگار، پروژه راه‌آهن رشت–آستارا را بخش حیاتی و حلقه مفقوده کریدور بین‌المللی حمل‌ و نقل شمال به جنوب عنوان و اظهار کرد: این خط ریلی نقش بسیار مهم و کلیدی در اتصال ترانزیتی ایران به منطقه قفقاز، روسیه و مناطق اسکاندیناوی و اروپا دارد.

به گفته وی هر هفته بیش از سه کیلومتر از مسیر ریلی رشت – استارا تملک شده و آزاد سازی می شود.

ذاکری با تاکید بر اینکه دولت، وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با جدیت و حساسیت ویژه ای این طرح را دنبال کرده و اجرایی می کند، افزود: پیش بینی می شود ظرف ۲ تا سه ماه آینده شرکت پیمانکار مورد نظر این پروژه مهم اقتصادی کشور و منطقه را زیر عملیات اجرایی ببرد.

وی یادآور شد: شرکت پیمانکاری مزبور اکنون در حال نمونه برداری و گمانه زنی ها برای انجام آزمایشات ژئوتکنیکی زمین و نیز بررسی های علمی و فنی زیرسازی خط ریلی است که امیدواریم با اتمام تملک کامل این مسیر، فاز اجرایی آن به زودی و بلافاصله شروع شود.

ذاکری با اشاره به سفر اخیر خود به کشورهای روسیه و بلاروس، محور اصلی مذاکرات صورت گرفته با مقامات راه آهن این ۲ کشور را تمرکز بر اجرا و اتمام کریدور شمال- جنوب به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های ریلی کشور و منطقه عنوان و اضافه کرد: طرف های مقابل نیز به دلیل شرایط جدید منطقه و جنگ اوکراین به شدت علاقمند به بهره برداری از این خط ریلی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود منطقه و حوزه قفقاز، ارتباطات ریلی و باری روسیه و بلاروس جز از طریق کریدور شمال – جنوب ممکن نیست و تنها از این طریق است که آنها می توانند به دریاهای آزاد راه پیدا کنند که با توجه به تهدیدات امنیت دریایی مسیر ایران بهترین و امن ترین مسیر به شمار می رود.

ذاکری مذاکرات با طرف های روسی برای فعال سازی کریدور شمال جنوب را بسیار مفید و موثر دانست و گفت: حلقه مفقوده این مسیر خط ریلی رشت – آستارا است که باید تلاش شود در سریع ترین زمان ممکن این مسیر به بهره برداری رسیده و از منافع سرشار اقتصادی آن ایران اسلامی استفاده کند.

وی اظهار کرد: مقامات روسی به شدت علاقمند به انتقال بار از طریق ایران به مرز هرات را دارند و طرف های بلاروس نیز مشتاق انتقال محصولات کشاورزی به خصوص غلات به مرز پاکستان هستند که با اتمام خط ریلی رشت – آستارا این امکان محقق می شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ارایه راهکارهایی برای افزایش حجم تبادلات باری، تعرفه های مشترک، تخفیف های طرفینی و مذاکره با سایر کشورهای در مسیر کریدور شمال – جنوب را از محورهای مهم مذاکرات خود با مقامات راه آهن ۲ کشور روسیه و بلاروس عنوان کرد.

کریدور شمال- جنوب که ابتدا براساس امضای توافق نامه ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین دولت‌های ایران، روسیه و هند شکل گرفت و سپس ۱۳ کشور شامل جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین نیز به آن پیوستند، اروپای شمالی و غربی، فدراسیون روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران و خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل می‌کند.

خط ریلی رشت – آستارا ۱۶۲ کیلومتر طول دارد.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=39451

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.