• امروز : پنجشنبه, ۱۳ شهریور , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 4 September - 2025
کل اخبار 7668اخبار امروز : 5
0

ظرفیت حمل و نقل ریلی نفتی مراغه به اقلیم کردستان عراق

  • کد خبر : 39463
  • 13 شهریور 1404 - 21:38
ظرفیت حمل و نقل ریلی نفتی مراغه به اقلیم کردستان عراق
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: شهرستان مراغه به دلیل برخورداری از ایستگاه راه آهن مجهز و قدیمی ظرفیت ترانزیت (حمل و نقل) ریلی نفتی ایران به اقلیم کردستان عراق را دارد.

جبارعلی ذاکری روز پنجشنبه در دیدار با امام جمعه مراغه، با تاکید بر بهره برداری از امکانات ریلی کشور برای توسعه مناطق مختلف، افزود: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی برای این منظور رایزنی و مذاکراتی با چند شرکت و نیز اقلیم داشت که بنا به دلایلی تاکنون این موضوع محقق نشده است، در حالی که می توان با صادرات فرآورده های نفتی از طریق ریل به اقلیم علاوه بر فعال سازی راه آهن مراغه، از نظر درآمدی نیز برای ایران می تواند قابل توجه باشد.

وی دلیل اصلی محقق نشدن فعالیت ترانزیتی ریلی نفتی از مراغه را مخالفت ستاد قاچاق کالا و ارز عنوان و اظهار کرد: این ستاد پدیده قاچاق سوخت را مانعی بر سر راه ترانزیت نفت از مراغه به اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که البته ما در صدد پیگیری این طرح و رفع دغدغه ها هستیم.

ذاکری یادآور شد: از دست دادن این امکان اقتصادی برای کشور و راه آهن مراغه باعث شده است، مسئولان اقلیم کردستان به دنبال استفاده از مسیرهای دیگر و رایزنی و مذاکره با کشورهای منطقه از جمله ترکیه باشند.

وی با اشاره به درآمدهای بالای ترانزیت کالا از طریق ریل، ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون بسیاری از نواحی راه آهن کشور نه تنها سودده نیستند که زیان ده نیز شده اند، بهره مندی از امکانات ترانزیتی می تواند نقش بسیار قابل توجه و تاثیرگذار در افزایش درآمدهای نواحی راه آهن در کل کشور داشته باشد.

ذاکری تبدیل شدن ایستگاه راه آهن مراغه به ناحیه مستقل را موضوعی فنی، اقتصادی و منوط به ارتقا و افزایش درآمدها دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر حتی راه آهن ناحیه آذربایجان در شرایط ضرردهی قرار دارد که این مسایل مانعی جدی بر سر راه تبدیل ساختاری ایستگاه های راه آهن در کل کشور شده است.

وی مجموع نواحی راه آهن جمهوری اسلامی ایران را ۲۱ ناحیه اعلام و اضافه کرد: به جز ۶ ناحیه که دارای درآمد مکفی هستند، بقیه نواحی ضرر ده بوده و نیاز است تا با انجام برخی تغییرات و تحولات عمیق نسبت به افزایش درآمد آنها اقدام شود.

ذاکری یکی از ایرادات اساسی به نحوه اداره و ساختار مدیریتی راه آهن کشور را ایجاد نواحی دانست و با تاکید بر اینکه باید به سمت مدیریت محوری در این زمینه رفت، اظهار کرد: ایجاد هر ناحیه خط ریلی در کشور بدون صرفه اقتصادی معنی و مفهوم ندارد و باید تلاش شود درآمدها با هزینه ها همخوانی داشته باشد.

به گفته وی چنانچه افزایش حجم بار در ایستگاه راه آهن مراغه اتفاق بیفتد، امکان تبدیل و ارتقای ساختار آن وجود دارد.

مراغه ظرفیت حمل و نقل ریلی نفتی به اقلیم کردستان عراق را دارد
ایستگاه راه آهن مراغه با حدود ۷۰ سال قدمت جزو آثار ملی ثبت شده ایران است

 

قطارهای پنج ستاره را توسعه می دهیم

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش برای کیفی سازی خدمات این مجموعه را راهبرد اصلی بیان کرد و گفت: راه اندازی قطارهای پنج ستاره در نقاط مختلف کشور بر همین مبنا انجام می شود که پارسال تعداد ۶ شهر به این امکان اضافه شد و امسال نیز سه شهر دیگر امکان برخورداری از قطارهای پنج ستاره خواهند داشت.

ذاکری افزود: در صورتی که اهالی منطقه جنوب آذربایجان شرقی از طریق ایستگاه راه آهن مراغه استقبال مناسبی از تردد با قطار داشته باشند، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران می تواند از قطارهای پنج ستاره در این محور نیز استفاده کند که از نظر کیفیت و نوع خدمات دهی در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

وی یادآور شد: البته از طریق ایستگاه ارومیه نیز اختصاص قطار پنج ستاره برای مردم مراغه وجود دارد و در صورت ضرورت حتی می توانیم نسبت به راه اندازی موردی و برگزاری تورهای گردشگری این نوع قطارها در شهرستان اقدام کنیم.

ذاکری افزود: به زودی تعداد ۱۰ واگن پنج ستاره از سوی یک شرکت خصوصی به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور افزوده می شود.

اختصاص یک رام قطار از مراغه به تهران پاسخگوی مطالبات منطقه نیست

امام جمعه شهرستان مراغه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه استفاده از قطار مناسب ترین و امن ترین وسایل نقلیه مسافری و باری است، توسعه راه آهن این منطقه را یکی از مطالبات جدی مردم دانست و خواستار توجه ویژه دولت و راه آهن کشور به این موضوع شد.

حجت الاسلام والمسلمین جواد حاجی زاده اظهار کرد: با توجه به محوریت مراغه در جنوب آذربایجان شرقی و همجواری با استان های مختلف، می توان با توسعه راه آهن نسبت به افزایش تردد مسافر و بار در این محور گام های اساسی برداشت.

وی ادامه داد: اختصاص یک رام قطار از مراغه به تهران پاسخگوی مطالبات منطقه نیست و باید در این خصوص اقدام فوری به انجام رساند.

راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی ۲۱گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز – میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه – ارومیه و میانه – بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.

راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.

شهرستان مراغه به عنوان دومین شهرستان بزرگ آذربایجان شرقی با جمعیت ۲۸۰ هزار نفر در کنار رودخانه صوفی‌چای و در دامنه جنوبی کوه سهند واقع شده است که در فاصله ۱۳۵ کیلومتری جنوب تبریز قرار دارد.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=39463

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.