عصر روز چهارشنبه ۹ مهرماه با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر راه و شهرسازی، عملیات ریل گذاری ۱۱۵ کیلومتر از راه آهن کرمانشاه-اسلامآباد به عنوان بخشی از راه آهن ۲۶۳ کیلومتری کرمانشاه-خسروی آغاز شد. در این مرحله ۱۸ هزار تن ریل مورد استفاده قرار می گیرد و این طرح، بخشی از راهگذر ریلی شرق به غرب کشور است.
هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل کشور در مراسم آغاز عملیات ریل گذاری اظهار داشت: راه آهن کرمانشاه-خسروی یکی از پروژه های مهم و راهبردی کشور است که با تکمیل آن، ارتباط ریلی بین ایران و کشور عراق برقرار می شود و در ادامه امکان اتصال شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به سواحل مدیترانه نیز فراهم خواهد شد.
این خط آهن، کوتاه ترین مسیر ارتباطی ریلی به شهرهای بغداد، نجف، کربلا معلی و سامراست و می تواند تحولی اساسی در حوزه جا به جایی زائران و ترانزیت بین المللی ایجاد کند.
وی افزود: در این پروژه، علاوه بر اجرای ۲۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۱۶.۶میلیون مترمکعب خاکریزی، عملیات احداث ابنیه فنی، پلهای خاص و ۹ هزار متر تونل نیز در حال انجام است. همچنین بیش از ۴۰ هزار تن ریل، ۵۵۰ هزار قطعه تراورس و ۸۲۵ هزار مترمکعب بالاست در کل مسیر به کار گرفته می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی کل مسیر کرمانشاه تا خسروی را ۵۳ درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی محدوده کرمانشاه تا اسلامآباد ۸۳ درصد است که امروز عملیات ریل گذاری آن آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این مسیر ریلی شامل ۱۲ ایستگاه تشکیلاتی، مسافری و ترافیکی خواهد بود و با بهره برداری از آن، علاوه بر توسعه اقتصادی و رونق استان های غربی کشور، بستر لازم برای گسترش ترانزیت کالا و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل و ارتقای جایگاه ژئوپلیتیک ایران در راهگذر ریلی شرق به غرب فراهم می شود.
بازوند در پایان خاطرنشان کرد: راه آهن کرمانشاه-خسروی تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه طرحی استراتژیک در سطح ملی و منطقه ای است که می تواند ایران را به عنوان محور اصلی ترانزیت منطقه ای مطرح کند و زمینه ساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا باشد.
پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی راه آهن ۱۱۵ کیلومتری کرمانشاه-اسلام آباد
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آیین آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن کرمانشاه-خسروی اعلام کرد که فاصله بیش از ۱۱۵ کیلومتری بین کرمانشاه و اسلام آباد با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد، امروز ریل گذاری شد.
فرزانه صادق در جمع خبرنگاران گفت: عملیات ریل گذاری پروژه راه آهن کرمانشاه-اسلامآباد تا مرز خسروی آغاز شده است. این پروژه بخشی از کریدور مهم شرق به غرب کشور است که از سرخس در شرق ایران شروع شده و تا مرز خسروی ادامه خواهد یافت.
وی افزود: این کریدور به ویژه از نظر اتصال کشورهای آسیای میانه به عراق و دیگر کشورهای همسایه اهمیت ویژه ای دارد. از طریق این مسیر، آسیای میانه از مسیر سرخس، کرمانشاه، اسلام آباد و مرز خسروی به خانقین، بغداد و دیگر کشورهای همسایه عراق متصل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این اتصال نه تنها در حوزه حمل و نقل مسافری، بلکه در حوزه ترانزیت کالا نیز اثرگذار خواهد بود. حجم کالایی که از آسیای میانه وارد کشور می شود و از مسیر شرق به غرب به کشورهای پیرامون منتقل می شود، تأثیر قابل توجهی در تسهیل ترانزیت خواهد داشت.
صادق همچنین به تسهیل رفت و آمد زائران به کربلا اشاره کرد و افزود: در حوزه مسافری، این پروژه به تسهیل رفت و آمد زائران کمک خواهد کرد. علاوه بر این، پروژه ریلی شلمچه-بصره که در دست پیگیری است، به این روند سرعت می بخشد و زائران از سراسر کشور قادر خواهند بود با استفاده از راه آهن به مرز عراق وارد شوند.
وی تأکید کرد: این کریدور نه تنها توسعه منطقه ای و ملی را به همراه دارد، بلکه اثرات بین المللی نیز خواهد داشت. با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد، ریل گذاری فاصله کرمانشاه تا اسلام آباد امروز آغاز شد و پس از اتصال کرمانشاه به اسلام آباد، مسیر تا مرز خسروی ادامه خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه پیش بینی شده برای این پروژه در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه گفت: اعتبارات اختصاص یافته عدد قابل توجهی است و قطعا موجب تسریع در پیشبرد پروژه خواهد شد. پیگیریهای بعدی نیز در دستور کار قرار دارد تا این پروژه و کریدور مهم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.