• امروز : جمعه - ۲۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 July - 2024
کل اخبار 6682اخبار امروز : 0
1

صادرات ریلی از زاهدان به پاکستان 94 درصد رشد داشت

  • کد خبر : 4101
  • ۰۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
صادرات ریلی از زاهدان به پاکستان 94 درصد رشد داشت

0 (0) مجید ارجونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال 33 هزار و 436 تن کالا از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به 17 هزار و 207 تن سال 95، رشد 94 درصدی را نشان می دهد. وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از […]

0
(0)

مجید ارجونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال 33 هزار و 436 تن کالا از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به 17 هزار و 207 تن سال 95، رشد 94 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از هفت هزار و 998 تن سال 95 با رشد 15 درصدی به 9 هزار و 175 تن در سال 96 رسید.
وی ادامه داد: همچنین میزان ترانزیت کالای خروجی از مرز میرجاوه از چهار هزار و 782 تن سال 95 با رشد 151 درصدی به 12 هزار و 26 تن در سال 96 رسید.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق بیان کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به پاکستان به شمار می رود.
وی ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی در این مسیر کنجد و برنج خوراکی و عمده کالای ترانزیتی نیز گوگرد خام است.
به گزارش ایرنا راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد – بافق – بندرعباس و زاهدان – بم – کرمان و در آینده نزدیک مشهد – زاهدان – چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=4101

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.