• امروز : دوشنبه, ۴ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 24 March - 2025
کل اخبار 7159اخبار امروز : 3
5

صادرات ریلی از زاهدان به پاکستان ۹۴ درصد رشد داشت

  • کد خبر : 4101
  • 03 فروردین 1397 - 20:29
صادرات ریلی از زاهدان به پاکستان ۹۴ درصد رشد داشت

مجید ارجونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال ۳۳ هزار و ۴۳۶ تن کالا از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به ۱۷ هزار و ۲۰۷ تن سال ۹۵، رشد ۹۴ درصدی را نشان می دهد. وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به […]

مجید ارجونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال ۳۳ هزار و ۴۳۶ تن کالا از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به ۱۷ هزار و ۲۰۷ تن سال ۹۵، رشد ۹۴ درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از هفت هزار و ۹۹۸ تن سال ۹۵ با رشد ۱۵ درصدی به ۹ هزار و ۱۷۵ تن در سال ۹۶ رسید.
وی ادامه داد: همچنین میزان ترانزیت کالای خروجی از مرز میرجاوه از چهار هزار و ۷۸۲ تن سال ۹۵ با رشد ۱۵۱ درصدی به ۱۲ هزار و ۲۶ تن در سال ۹۶ رسید.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق بیان کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به پاکستان به شمار می رود.
وی ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی در این مسیر کنجد و برنج خوراکی و عمده کالای ترانزیتی نیز گوگرد خام است.
به گزارش ایرنا راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ (۱۹۱۸-۱۹۱۹ میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول ۶۰۰ کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از ۲ سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن ۲ نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد – بافق – بندرعباس و زاهدان – بم – کرمان و در آینده نزدیک مشهد – زاهدان – چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد به طول هزار و ۳۳۰ کیلومتر را آغاز کرده است.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=4101

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.