به گزارش عیارآنلاین، سعید رسولی عصر امروز شنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از خطوط ریلی اداره کل راه اهن جنوب با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی امروز یک ضرورت است، اظهار کرد: در سال های ۹۰ تا ۹۵ حدود ۲۱۱ میلیون تن بار توسط شبکه ریلی کشور جابجا شد، در حالی که در همین مدت حدود ۲۴۲ میلیون تن بار در مسیرهای موازی خارج از ریل از طریق جاده جابجا شده است.
وی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، افزود: اگر مزایای انتقال بار از جاده که برای هر تُن – کیلومتر ۸۰۰ ریال باشد، ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور هزینه وارد شده در حالی که حمل و نقل ریلی مزایایی چون کاهش تلفات جاده ای، مصرف سوخت و آلایندگی های زیست محیطی را دارد.
عضو هیئت مدیره راه آهن کشور تصریح کرد: هر اندازه به جابجایی بار در شبکه ریلی توجه شود، به اثرگذاری مثبت مستقیم در اقتصاد کشور توجه خواهد شد و با این کار در توسعه شبکه ملی و سایر بخش ها از این مزیت بهره مند می شویم.
به گفته رسولی با توجه به ویژگی های بارز و مهم حمل و نقل ملی و نقش آن در اقتصاد کشور لازم است، برنامه های جدیدتر و جدی تری برای توسعه حمل و نقل ریلی وجود داشته باشد.
توجه دولت به ناوگان حمل و نق ریلی کشور
وی ادامه داد: تفاهمنامه های بسیار خوب و امیدبخشی در ارتباط با تأمین ناوگان جدید با کشور های روسیه و کره جنوبی منعقد شده است؛ از این محل ۴۵۰ دستگاه ریل باس (۱۵۰ قطار) به شبکه ریلی افزده می شود؛ در همین راستا و در قرارداد با کشور روسیه نیز در حوزه مسافری حدود یک هزار واگن مسافری به این ناوگان ضافه می شود.
رسولی اضافه کرد: خوشبختانه حمل و نقل ریلی چندین سال است که به صورت جدی مورد حمایت مسئولان عالی کشور و در رأس همه مقام معظم رهبری قرار گرفته و رئیس جمهور در هر دو دولت، توسعه حمل و نقل ریلی را جزو اولویت ها دانسته و حمایت از راه آهن در دستور کار دولت قرار دارد.
وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در سال های گذشته حمایت بسیار جدی از حمل و نقل ریلی به عمل آورده و در آخرین اقدامات در بررسی لایحه بودجه سال آینده نیز عنایت خاص داشته و مصوبات خوبی برای توسعه حمل و نقل ریلی داشته است.
رسولی با بیان اینکه در خوزستان زیر ساخت های اصلی شبکه ریلی وجود دارد ، گفت: بسیاری از مسیرها در این استان دو خطه هستند و خوزستان تنها استانی است که دو اداره کل راه آهن در آن وجود دارد.
اتصال راه آهن شلمچه به بصره
رسولی با اشاره به اتصال راه آهن کشور از طریق اتصال محور جنوب به راه اهن بصره در عراق، اضافه کرد: موضوع اتصال راه آهن شلمچه به بصره نه برای خوزستان بلکه برای کشور از اهمیت زیادی برخوردار است؛ در همین راستا یک کریدور ترانزیتی به سایر کریدورهای کشور افزوده می شود.
وی بیان کرد: این قطعه شامل یک پل و ۳۲ کیلومتر خط است؛ ساخت پل بر عهده ایران و مابقی برعهده کشور عراق است و طبق توافقات به عمل آمده در نهایت مقرر شد تا همه این ۳۲ کیلومتر از سوی کشور ایران اجرا و منابع آن را طرف عراقی تأمین کند.
عضو هیئت مدیره راه آهن کشورتصریح کرد: خوشبختانه این طرح در قانون بودجه قرار دارد و مذاکرات مربوطه با مجریان طرح نیز صورت گرفته و همین امروز هم جلسه ای در این رابطه برگزار شد و امیدوارم به زودی شاهد عملیات اجرایی آن باشیم.
رسولی گفت: اتصال مسیر سربندر به خرمشهر نیز در امتداد طرح فوق قرار دارد که به صورت کنسرسیومی با حضور منطقه آزاد اروند و شرکت فولاد خوزستان و اضافه شدن شریک دیگری اجرا می شود.
احداث خط راه آهن اهواز به اصفهان از طریق فاینانس
وی یادآور شد: البته راه آهن نیز موظف شده تا ۱۵۰ میلیارد تومان به اجرای این طرح کمک کند. مصوبه مورد نظر در این خصوص در ماه گذشته در هیئت وزیران به تصویب رسید و جلسات مستمری نیز با طرفین قرارداد برگزار شد، به زودی شاهد عملیات اجرایی این پروژه خواهیم شد.
رسولی در ارتباط با خط راه آهن اهواز ـ ایذه ـ اصفهان توضیح داد: این پروژه به راه آهن جمهوری اسلامی ایران محول شد و در متن قانون برای این طرح کلمه مشارکت ذکر شده بود و قطعا به خاطر حجم سرمایه گذاری بالایی که باید صورت بگیرد و بزرگی طرح کمی کار را به تعویق انداخته بود.
وی تصریح کرد: امسال با پیگیری های استاندار خوزستان و راه آهن جمهوری اسلامی ایران قید مشارکت حذف و امکان استفاده از فاینانس برای این طرح فراهم شد که یک اتفاق خیلی بزرگی است.