شما اینجا هستید
اخبار عمومی » ۴۵۰ واگن ریل باس به شبکه ریلی کشور افزوده می شود

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، سعید رسولی در نشست خبری که امروز ۲۶اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امسال نودمین سال تأسیس راه آهن سراسری کشور است و با توجه به ویژگی های بارز و مهم حمل و نقل ریلی و نقش آن در اقتصاد کشور، لازم است برنامه های جدیدتر و جدی تری برای توسعه آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز توسعه حمل و نقل ریلی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است، افزود: در سال های ۹۰ تا ۹۵ حدود ۲۱۱ میلیون تن بار توسط شبکه ریلی کشور جابه جا و در همین مدت حدود ۲۴۲ میلیون تن بار در مسیرهای موازی و از طریق جاده جابه جا شده است.

عضو هیأت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بنابراین هرچه بیشتر به جابه جایی بار و مسافر توسط شبکه های ریلی توجه کنیم، به صورت مستقیم در اقتصاد ملی تأثیر خواهیم گذاشت و می توان در توسعه شبکه ریلی و سایر بخش ها اثرگذار بود.

رسولی بیان کرد: خوشبختانه استان خوزستان جزء استان هایی است که از زیرساخت های ریلی خوبی برخوردار بوده و تنها استانی است که دو اداره کل راه آهن دارد؛ ظرفیتی جدی در محور اندیمشک به درود وجود دارد که دو خطه کردن این مسیر بسیار سخت و غیرممکن بود اما خوشبختانه پس از ۶۰ سال، بازسازی این محور در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

عضو هیأت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: این امر موجب ارتقاء سیر قطارها در مسیر و بالا رفتن سرعت خواهد شد. در خصوص بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی این محور در چند ماه گذشته شاهد راه اندازی قطار فدک در مسیر اهواز به تهران بودیم که استفاده از این قطار مورد استقبال قرار گرفت.

رسولی ادامه داد: در جلسه ای که با حضور استاندار خوزستان برگزار شد، تصمیمات خوبی در خصوص بهبود شرایط ناوگان ریلی استان اتخاذ شد. در کشور نیز تفاهمنامه های خوب و امیدبخشی در خصوص تأمین ناوگان جدید با کشورهای روسیه و کره جنوبی به امضا رسید.

وی افزود: در این زمینه به میزان سه میلیارد یورو با کشور روسیه و ۷۲۰ میلیارد یورو با کره جنوبی تفاهمنامه هایی منعقد شد که از این محل ۴۵۰ واگن ریل باس به شبکه افزوده خواهد شد.

عضو هیأت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موضوع اتصال شلمچه به بصره یه عنوان یک کریدور ترانزیتی نه تنها برای استان خوزستان که برای کل کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: این قطعه شامل احداث یک پل و حدود ۳۲ کیلومتر خط است که احداث خط به عهده طرف قرارداد عراقی است اما با تفاهمنامه های صورت گرفته منابع احداث این خط نیز به عهده ایران بوده و اجرایی خواهد شد.

رسولی ادامه داد: خوشبختانه این طرح در قانون بودجه قرار دارد و مذاکرات لازم با مجری طرح صورت گرفته است. در همین امروز جلسه ای در تهران برگزار شد و امیدواریم به زودی شاهد اجرای این طرح باشیم. در سال آینده به طور حتم شاهد آغاز اجرای طرح شلمچه به بصره خواهیم بود.

وی اظهار کرد: طرح اتصال سربندر به خرمشهر نیز در امتداد این طرح قرار دارد که با مشارکت منطقه آزاد اروند، فولاد خوزستان و یک سرمایه گذار دیگر اجرایی خواهد شد. شرکت راه آهن نیز متعهد شده در این پروژه مشارکت ۱۵۰ میلیارد تومانی داشته باشد. مصوبه هیأت وزیران این طرح ماه گذشته به تصویب رسید و جلسات مستمری برگزار شده است و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح خواهیم بود.

عضو هیأت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: در خصوص پروژه اهواز- ایذه- اصفهان نیز دستگاه اجرایی طرح به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تغییر پیدا کرد. به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری و پیدا کردن سرمایه گذار، روند اجرای طرح به تعویق افتاده بود. همچنین در متن طرح کلمه مشارکت وجود داشت و امسال با پیگیری های صورت گرفته از سوی راه آهن جمهوری اسلامی ایران و استاندار خوزستان قید مشارکت حذف و امکان استفاده از فاینانس برای طرح مهیا شد که اتفاق مهمی است.

رسولی گفت: با تصویب حکمی در سال جاری تحت عنوان ۱۵ درصد سهم دولت برای استفاده از تسهیلات خارجی (فاینانس) و اذن مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه، قید دومی که سرمایه گذاری های خارجی را با مشکل مواجه می کرد، برداشته شد؛ بنابراین امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی ادامه داد: مطالعات طرح مربوط به گذشته بوده و اکنون در حال به روز رسانی اعتبار طرح هستیم. در این خصوص مذاکراتی با چند سرمایه گذار خارجی صورت گرفته و امیدواریم اتفاقات خوبی را در سال ۹۷ در پروژه اهواز-ایذه- اصفهان شاهد باشیم.

عضو هیأت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در خصوص بهره برداری از پروژه دو خطه کردن اهواز به اندیمشک مشکلاتی با سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بوجود آمده که این سازمان اعلام کرده محور تپه های هفت تپه باید مورد بررسی قرار گیرد. باید مبلغی معادل ۳۰۰ میلیون تومان به مرکز پژوهش های سازمان میراث فرهنگی داده شود که این مبلغ از محل درآمدهای استانی و به دستور استاندار خوزستان تأمین شده است. امیدواریم با رفع این مشکل سال آینده شاهد افتتاح این محور دوخطه باشیم.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز