لزوم از سرگیری تردد قطارهای مسافری میان ایران و ازبکستان
امیدوارم که اجلاس وزاری حمل و نقل کشورهای واقع در مسیر کریدور چین ، قرقیزستان ، قزاقستان ، تاجیکستان ، افغانستان و ایران که کشور چین را از مسیر این کشورها و ایران و اروپا متصل می کند و افغانستان میزبانی آن را بر عهده گرفته است ، امسال برگزار شود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزیر راه و شهرسازی گفت : جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن زیرساختهای مناسب حمل و نقلی در بخشهای مختلف ، نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو به ویژه کشورهای محصور در خشکی ایفا میکند .
عباس آخوندی در نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی – اکو – در بندر ترکمنباشی ، افزود : اجلاس وزاری حمل و نقل کریدور شمال – جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاری سازی این کریدور ، وضع نظام تعرفه و سایر مسائل مربوط به آن بررسی خواهد شد .
وی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفیت ۸ میلیون تنی فعلی آن و تکمیل طرح های توسعه آن با مشارکت طرفه های خارجی اعلام کرد که موقیعت ویژه ترانزیتی این بندر در اتصال شرق آسیا به شبه قاره هند و افغانستان به آسیای میانه ، روسیه و اروپا کمک بسیار چشمگیری به رونق ترانزیت منطقهای و بینالمللی و به تبع آن روانسازی جریان تجارت در این منطقه خواهد کرد .
وزیر راه و شهرسازی ایران ، با ارائه آخرین وضیعت کریدور بینالمللی شمال – جنوب و اقدامات صورت گرفته در اتصال شبکه ریلی آستارا در ایران و آستارای آذربایجان ، اعلام کرد که تا تکمیل حلقه مفقوده باقیمانده در مسیر این کریدور به صورت حمل و نقل ترکیبی انجام می شود . امروز زمان برداشتن گامهای عملی برای تحقق برنامهها و تصمیم هایی است که قبلا در منطقه اکو و چارچوب برنامه های بخش حمل و نقل اکو وضع شده است .
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که مقدمات و ساز و کارهای لازم برای مطالعه تجاری سازی کریدور ریلی قزاقستان ، ترکمنستان و ایران بزودی نهایی شود . امیدوارم که اجلاس وزاری حمل و نقل کشورهای واقع در مسیر کریدور چین ، قرقیزستان ، قزاقستان ، تاجیکستان ، افغانستان و ایران که کشور چین را از مسیر این کشورها و ایران و اروپا متصل می کند و افغانستان میزبانی آن را بر عهده گرفته است ، امسال برگزار شود .
وی همچنین ضرورت حضور چین در این کریدور و نیز گسترش فطارهای کانتینری آلماتی – استانبول و آلماتی – بندر عباس در چارچوب اکو به چین را خواستار شد .
وزیر راه و شهرسازی فعال شدن مسیر ریلی کریدور اسلام آباد – تهران – استانبول (ITI) و تلاش برای بازسازی و بهسازی مسیر کویته – تفتان در داخل پاکستان را که یکی از موانع جدی برای عملیاتی شدن این مسیر است مورد تاکید قرار داد .
آخوندی ، با توجه به ظرفیت های فراوان و اشتراکات زیاد بین کشورهای منطقه اکو ، پیشنهاد کرد موضوع از سرگیری قطارهای مسافری مشهد – عشقآباد و نیز قطارهای مسافری بین ایران و ازبکستان از جمله شهرهای سمرقند و بخارا بررسی شود .
وی بر تمرکز جدی دبیرخانه اکو جهت تسریع در اجرایی کردن چهارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA) ، تسهیل عبور مرزی ، برداشتن موانع غیرفیزیکی و تشریفات غیر لازم در حمل و نقل و ترانزیت و عملیاتی کردن کریدورهای ریلی و جاده ای منطقه اکو با تعریف پروژه های مشترک تاکید کرد .
آخوندی همچنین به مشترکات تاریخی ، فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه اکو و مسیرهای اتصالی کشورهای همسایه به همدیگر به همراه پتانسیل های فراوان در آن از جمله وسعت هشت میلیون کیلومتر مربعی ، جمیعت ۴۰۰ میلیونی ، منابع غنی انرژی و تنوع گردشگری قابل توجه و نیز رشد اقتصادی مناسب آن که موجب شده تا این منطقه به عنوان یکی از راهبردی ترین مناطق در جغرافیایی سیاسی جهانی شناخته شود ، اشاره کرد .
وزیر راه و شهرسازی ایران ، اعلام کرد که این امر ما را بر آن میدارد تا با استفاده از امکانات بلقوه اقتصادی کشورهای عضو موجب ارتقای رفاه ملت های خود را فراهم کنیم .
نهمین اجلاس وزاری حمل و نقل سازمان همکاری های اقتصادی «اکو» ساعتی پیش در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمنباشی واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور وزاری حمل و نقل کشورهای اعضو اکو ، معاونین وزیران و نیز سفیران کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد .