معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:
علت عدم رقابتپذیری ریل به سایر مدهای حملونقل/ رشد قابل توجه حمل ریلی در ۵ سال
معاون وزیر راه و شهرسازی علت اصلی عدم رقابتپذیری ریل به سایر مدهای حملونقل را نرخ بهرهوری، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی در راهآهن عنوان کرد و گفت: علت این مسئله گرچه سهم موثری دارند، اما فقط قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راهآهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده نیست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه برگزاری دورههای آموزشی بینالمللی ریلی اظهار داشت: تدبیر و تفکر نتیجه عمل ما را رقم میزند به همینخاطر نمیتوان بدون تدبیر نتایج خوبی را رقم زد.
وی افزود: راهآهن ایتالیا زمانی زیانده بود اما امروز به سوددهی رسیده ، لذا مسئله اثربخشی نیروی انسانی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
محمدزاده با بیان اینکه باتوجه به نام راهآهن به عنوان شرکت و پیشتر به عنوان بنگاه، این مجموعه باید اقتصادی باشد گفت: در بخش بار طی سالهای ۸۴ و ۸۵ سهم راهآهن ۲۰ درصد بوده و در سال ۹۲ این سهم به حداقل ممکن رسید. همچنین از سال ۸۴ تا ۹۲ راهآهن خصوصی سازی انجام گرفت.
مدیرعامل شرکت راهآهن در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا راهآهن با این سیل عظیم کاهش سهم در بازار مواجه شده است؟
وی با اشاره به نرخ تعرفه ریلی نیز خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ سهم راهآهن از تعرفه ۵۷ درصد بود که طی ۳ سال به ۱۹ درصد رسید و این کاهش به منزله کم شدن درآمد راهآهن به یک سوم است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اما رشد بار از سال ۹۲ تا ۹۴ به ۳۵ میلیون تن و در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن و همچنین در سال ۹۶ به ۴۷ میلیون تن افزایش یافت که رشد قابل توجهی محسوب میشود.
به گفته محمدزاده سهم راهآهن از بازار طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ از ۲۲ میلیارد تن کیلومتر به ۳۰.۳ میلیارد تن کیلومتر افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت راهآهن از قابلیت جذب نزدیک به ۱۰۰ میلیون تن بار در حمل ونقل ریلی خبر داد و گفت: اما در سال گذشته نصف این عدد جذب حمل نقل ریلی شده است.
وی با اشاره به علت اصلی عدم رقابتپذیری ریل به سایر مدهای حملونقل تصریح کرد: علت این مسئله اگرچه نقش موثری دارند، اما فقط قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راهآهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده نیست بلکه مسئله اصلی میزان بهرهوری، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی راهآهن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: برگزاری دورههای آموزشی تصمیم به جایی بود تا انتقال دانش فقط از داخل کشور صورت نگیرد و راهآهن بتواند از دانش و فناوری سایر کشورها نیز استفاده کند.
محمدزاده با بیان اینکه راهآهن یک بنگاه حمل ونقلی است گفت: بنابراین شرکت ما یک بنگاه آموزشی است. از همین رو بحث آموزش و انتقال دانش به جایگاه اصلی آن (دانشکده حمل ونقل ریلی دانشگاه علم و صنعت) واگذار شد.
وی تاکید کرد: باید بتوانیم برای رشد از تمام ظرفیتها استفاده کنیم و برگزاری این دوره آموزشی نشان دهنده یک اقدام رو به جلو بود که هدف ما تداوم این دورهها با عمق بیشتری است.
این مقام مسئول از بررسی و برنامهریزی برای برگزاری دوره آموزشی دیگری کمتر از یک ماه دیگر خبر داد و گفت: نفرات برگزیده دورههای آموزشی ریلی به صاحب صنعت از جمله ایتالیا اعزام خواهند شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به میزان صرفه جویی حاصل از استفاده حملونقل ریلی بیان داشت: انتقال بار از جاده به ریل منجر به صرفه جویی ۳۵ سیسی و ۲۰ سی سی به ازای حمل یک مسافر از طریق ریل به جای جاده میشود. همچنین استفاده از حملونقل ریلی حومهای نیز منجر به صرفه جویی ۸۰ سیسی میشود که میتواند محور اقدامات توسعهای کشور باشد.