با توجه به حساسیت بیشتر واگنهای مسافری و جهت ایجاد ایمنی و رفاه بیشتر برای مسافران، برنامه از رده خارج کردن واگنهای مسافری با سن بالا از سال ۹۴ در دستور کار این معاونت قرار گرفته و تا پایان سال گذشته ۶۱۵ دستگاه واگن مسافری با عمر بالا از رده خارج شد.
وی با بیان اینکه با این کار سن متوسط واگنهای مسافری حدود ۱۰سال کاهش یافته است، افزود: بر اساس برنامه پایان تیر امسال ۳۹۷ دستگاه واگن مسافری از رده خارج میشود که با این اقدام متوسط عمر واگنهای مسافری در گردش به ۲۰ سال کاهش مییابد.
وی با بیان اینکه هدف بلندمدت شرکت راهآهن در بخش ناوگان، کاهش متوسط عمر انواع ناوگان ریلی تا ۱۵ سال است، تصریح کرد: تا پایان امسال متوسط عمر لکوموتیو در گردش به ۳۱.۵۷ سال و متوسط عمر واگن باری در گردش به ۲۲.۶۵ سال کاهش خواهد یافت.
معاون ناوگان شرکت راهآهن با اشاره به نقش برجام در رفع عقبماندگیهای حملونقل ریلی کشور بهویژه در زمینه ناوگان تصریح کرد: موفقیت دولت یازدهم در مذاکرات بینالمللی و موقعیت پدید آمده در پسابرجام این فرصت را برای حملونقل ریلی کشور ایجاد کرد تا برای خرید ۵۴۴ دستگاه انواع لکوموتیو برقی و باری، ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری خواب با سرعت ۲۰۰کیلومتر، ۴۵۰ دستگاه ریل باس حومهای، ۲۰ رام (۸ واگنه) قطار سریعالسیر جهت بهرهبرداری در خط سریعالسیر تهران- قم- اصفهان و ۶۰۰۰دستگاه واگن لبهبلند ۴ محوره مذاکره، تفاهمنامه و قرارداد امضا کند.
تفقدی یادآور شد: شرکت راهآهن در نظر دارد در قالب یک برنامه عملیاتی ۱۳۴ دستگاه لکوموتیو، ۲۸۰۰دستگاه واگن باری، ۵۴ دستگاه واگن مسافری بینشهری و ۴۶ دستگاه ریلباس به ناوگان ریلی اضافه کند.
وی افزود: با توجه به ظرفیت جابجایی ۸۲ میلیون تن بار، ۱۵ میلیون نفر مسافر بینشهری و حمل ۷ میلیون نفر مسافر حومهای تحقق این برنامه میتواند به تسهیل جابجایی بار و مسافر و افزایش ظرفیتهای حمل کمک شایانی کند.