مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد:
سوآپ نفتی از بنادر شمالی از سر گرفته شد/ بزرگترین مزیت بندر امیر آباد اتصال آن به شبکه ریلی است
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با اشاره به اینکه بزرگترین مزیت بندر امیر آباد اتصال آن به شبکه ریلی است، گفت: آبخور این بندر بین ۶.۵ تا ۷.۵ متر و در پا اسکله ۶.۵ تا۵.۵ میرسد و کشتیهایی با ظرفیت ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تن میتوانند در این اسکله پهلو بگیرند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «سیاوش رضوانی»، مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بندر امیرآباد بزرگترین بندر حاشیهای دریای خزر به شمار میرود، گفت: تا سال گذشته 9 پست مستقیم وارد کشتی می شود و بارگیری انجام می گردد، افزود: اسکله رورو ریلی بندر امیرآباد ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم این اسکله تا پایان شهریور ماه به بهرهبرداری برسد
او گفت: ۳۰ سرمایه گذار در این بندر سرمایه گذاری کرده اند که در حال حاضر ۴ مورد به بهره برداری رسیده است.
رضوانی عنوان کرد: ۷۰ درصد عملیات تخلیه و بارگیری شمال از بندر امیرآباد و ۶۷ درصد صادرات بنادر شمالی از این بندر انجام می شود.
مدیرکل بندر امیرآباد بابیان اینکه به دلیل همجواری با جزیره میان کاله و آشوراده تمامی مساحت بندر زونبندی شده افزود: بندر امیرآباد و دو کشور روسیه و قزاقستان اسکله رورو ریلی را دارا هستند و به دلیل آنکه تعداد کشتیهایی که میتوانند از این اسکله استفاده کنند محدود است بنابراین تنها بنادر خاص به این اسکله رورو ریلی مجهز هستند.
او بیان کرد: میزان سرمایهگذاری صورت گرفته از سوی دولت در این اسکله ۶۷۰ میلیارد تومان و از سوی بخش خصوصی هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.
رضوانی اظهار کرد: بندر امیرآباد ظرفیت تخلیه و بارگیری ۲۶۰ هزار تن سیلو را دارد و هم اکنون ۷۰ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری غلات در این بندر انجام میشود.
او تصریح کرد: وسعت بندر امیرآباد یکهزار و ۶۰ هکتار است که توانسته یکی از بزرگترین بنادر شمالی کشور به شمار آید.
رضوانی تصریح کرد: خط سراسری (ساری-بهشهر) به طول ۲۵ کیلومتر ساخته شده تا کارخانجات بتوانند به راحتی فعالیت کنند که این مسیر در حال افزایش است.
او اظهار کرد: هم اکنون دو کارخانه فعال از جمله جک صادراتی و کارخانه ترکیهای در این بندر مشغول فعالیت هستند و ما تنها بندر در کشور هستیم که توانسته ارزش افزوده ایجاد کند.
رضوانی خاطر نشان کرد: این بندر در سال ۷۵ طرح احداث کلنگ زنی شده و در سال ۸۲ به بهره برداری رسیده و سال گذشته فاز دوم آن توسط رییس جمهور افتتاح گردید.
رضوانی گفت: همایش “توسعه صادرات دریایی” با محوریت های مختلف در تاریخ ۲۰ تیر ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان گمرک، ادارات کل صنایع و معادن در بندر امیرآباد برگزار خواهد شد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با اشاره به اینکه بزرگترین مزیت بندر امیر آباد اتصال آن به شبکه ریلی است، گفت: آبخور این بندر بین ۶.۵ تا ۷.۵ متر و در پا اسکله ۶.۵ تا۵.۵ میرسد و کشتیهایی با ظرفیت ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تن میتوانند در این اسکله پهلو بگیرند.
او ادامه داد: هم اکنون ظرفیت اسمی این بندر ۷.۵ میلیون تن است که در حال حاضر ۴.۵ میلیون تن از آندر حال استفاده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد تأکید کرد: تمامی قراردادهای منعقد شده در این بندر به صورت BOT است و سیلوهایی که در این بندر وجود دارد ۱۵ ساله است که از طریق BOT سرمایهگذاری میشود.
او با بیان اینکه سال گذشته ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تن بار در این بندر تخلیه و بارگیری شده است، گفت: سعی خواهیم کرد در سال جاری میزان تخلیه و بارگیری را از طریق کاهش تعرفهها افزایش دهیم.
رضوانی با اشاره به اینکه در دولتهای قبل سوآپ نفتی متوقف شد، گفت: با تلاش توانستیم از ۶ ماه گذشته سوآپ نفتی را از سرگیریم و از طریق آن به کشورهای عراق و افغانستان نفت صادر کنیم.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با بیان اینکه سوآپ نفتی ما از تاریخ ۹۶/۵/۱۲ آغاز شده است، گفت: در سال ۹۶، ۶۵ فروند کشتی توانستهاند ۴۰۵ هزار تن نفت خام را تخلیه و بارگیری و در سال ۹۷، ۱۰ فروند کشتی توانستهاند ۶۵ هزار تن نفت خام را تخلیه و بارگیری کنند.
رضوانی ادامه داد: سوآپ نفتی از کشور ترکمنستان وارد و به کشورهای عراق، افغانستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال میشود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ر پایان هدف از برگزاری این همایش را معرفی ظرفیت های این بندر دانست و افزود:بندر امیرآباد آمادگی لازم را دارد که در این محل با تخفیفات به سرمایه گذاران که قصد سرمایه گذاری در این بندر را دارند ارائه خدمات دهد.