معاون مسافری راهآهن در نشست وزیر آخوندی با نمایندگان استان تهران در مجلس:
تشریح جزئیات حملونقل ریلی حومهای تهران و پروژهای در دست اقدام
معاون مسافری شرکت راهآهن در نشست وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان استان تهران، گزارشی از وضعیت فعلی و پروژههای در دست اجرای حملونقل ریلی حومهای ارائه کرد که حاکی از افزایش ظرفیت مسافر و سیر قطارهای حومهای طی چند سال اخیر است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میر حسن موسوی معاون مسافری راهآهن در جلسه وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان استان تهران با اشاره به ظرفیت حملونقل حومهای در تهران و کشور اظهار داشت: در کشور حدود شش تا هشت میلیون نفر سفر روزانه حومهای انجام میشود که در تهران حدود ۲.۴ میلیون نفر سفر است.
وی افزود: سهم حملونقل ریلی از جابجایی مسافران حومه ای حدود ۱۷ هزار نفر است که حاکی از سهم ۰.۵ درصدی ریل است. در رحالی که سهم ریل در حملونقل حومهای توکیو ۵۷ درصد و در کشورهای اروپایی بیش از ۲۴ درصد است.
معاون مسافری شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: از ۲.۴ میلیون نفر سفر حومهای تهران، سهم ریل روزانه ۱۰ هزار نفر است و همین مساله ضرورت تاسیس شرکت قطارهای حومهای را مشخص میکند که اساسنامه شرکت قطارهای حومهای تصویب و با امضا سه وزیر تقدیم هیئت دولت شد.
موسوی افزود: با ایجاد یک میلیون و ۹۶۲ هزار نفر صندلی در قطارهای حومهای مسیر تهران-قزوین روزانه ۱۶ سیر انجام میشود که سالانه ۹ میلیون و ۵۹۳ هزار نفر مسافر را جابجا میشوند.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی صندلیهای قطارهای حومهای در دو سال پیش، ۳۰ درصد تعداد فعلی بوده است.
معاون مسافری رکت راهآهن در ادامه گفت: تعداد سیر قطارهای حومهای تهران-اسلامشهر-پرند از روزانه ۸ سیر به ۲۲ سیر افزایش پیدا کرده است و ۱ میلیون ۱۲۹ هزار نفر مسافر را جابجا میکند. در این مسیر ۳ میلیون و ۱۸۸ هزار صندلی ایجاد شده است.
موسوی افزود: همچنین تعداد سیر قطارهای حومهای قم-جمکران از روزانه ۱ سیر به ۱۰ سیر افزایش یافته است که ۵۹۵ هزار مسافر را جابجا میکند. در مجموع ۱ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۳۶۰ نف صندلی برای این مسیر صندلی ایجاد شده است.
وی با اشاره به مسیر تهران-قرچک-پیشوا-گرمسار نیز گفت: با ایجاد ۲ میلیون و ۴۵۲ هزار نفر صندلی و انجام روزانه ۲۰ سیر، حدود ۱ میلیون نفر مسافر حومهای در این مسیر جابجا میشوند.
معاون مسافری راهآهن افزود: در مسیر تهران-فیروزکوه نیز، روزانه دو سیر قطار حومهای وجود دارد که با ۳۵۰ هزار نفر صندلی ایجادی روزانه ۲۲۷ هزار نفر مسافر جابجا می شوند.
موسوی خاطرنشان کرد قیمت متوسط سفرهای حومهای که از مسافر دریافت میشود ۲۸۶۰ تومان است در حالی که یارانه پرداختی راهآهن به مسافران ۱۷۶۳۸ تومان است. در حالی که کیفیت خدمات قطارهای حومهای نسبت به سایر کشورهای جهان با توجه به استفاده از قطارهای ریلباس و دو طبقه با عمر متوسط کمتر از ۵ سال کم نظیر است.
این مقام مسئول در شرکت راهآهن با اشاره به برنامههای در دست اقدام این شرکت در زمینه خطوط حومهای اظهار داشت: سومین خط از پروژه احداث چهارخطه تهران-قرچک-ورامین-پیشوا-گرمسار به پایان رسیده است و خط چهارم نیز با علائم و سگنالینگ در سال ۹۸ به پایان خواهد رسید.
وی افزود: همچنین چهارخطه تهران-کرج رو به اتمام است و اگر مشکل تملک رفع شود تا پایان سال ۹۷ از چهارخط این مسیر بهره برداری خواهد شد.
معاون شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: بودجه دو خط اختصاصی تهران-اسلامشهر پرند تخصیص یافته و هم اکنون حدود ۲۸ درصد پیشرفت فزیکی دارد و امیدواریم نیمه دوم سال ۹۸ به بهره برداری برسد.
موسوی با اشاره راهآهن حومهای تهران- پاکدشت نیز گفت: این خط به طول ۱۳ کیلومتر در نیمه دوم سال ۹۸ تکمیل خواهد شد.
معاون مسافری شرکت راهآهن یادآور شد: برای یکپارچه سازی حملونقل حومهای و شهری کار مطالعاتی از سوی یک شرکت مهندسی مشاور در دست مطالعه قرار دارد تا پس از انجام مطالعات اقدامات لازم ازسوی شهرداری تهران و شرکت راهآهن انجام شود.
در ادامه وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: تهران برای سازماندهی حملونقل خود به سه ایستگاه راهآهن بزرگ نیاز دارد که علاوه بر ایستگاه فعلی باید دو ایستگاه در غرب ونزدیکی فرودگاه و دیگری در شرق تهران احداث شود.