شما اینجا هستید
اخبار عمومی » ارز دولتی به تجهیز لکوموتیوهای مورد نیاز کشور نرسید

ارز دولتی به تجهیز لکوموتیوهای موردنیاز کشور نرسید

تامین لکوموتیو جزو نیازهای ضروری کشور محسوب نمی‌شود و ارز دولتی به تامین و تجهیز آنها تعلق نمی‌گیرد. این تصمیم پیام‌آور بروز مشکلات بیش‌تر در حوزه ریلی است.

تین‌نیوز | 

بر اساس آخرین اطلاعات آماری در سال۹۶  ۲۴هزار و ۳۰۳ واگن باری، هزار و ۳۰۸ واگن مسافری و ۹۱۵ لکوموتیو در  ناوگان ریلی کشور، به کار گرفته شده‌اند. بر اساس این آمار، نیروی کشش یا لکوموتیو متناسب با توسعه واگن‌های باری و مسافری توسعه نیافته است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل یک شرکت مالک لکوموتیو در این‌باره گفت: قاعدتا این امر منجر به کاهش بهره‌وری از شبکه خطوط به‌دلیل ثابت بودن تعداد لکوموتیو شده است.

مجتبی لطفی کمبود نقدینگی در این شرایط اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و نامتعادل بودن هزینه‌های حق دسترسی را دلیل این مشکلات عنوان کرد و افزود: به این ترتیب قیمت تمام شده خرید لکوموتیو بالا است و شرکت‌های مالک لکوموتیو قادر به خرید لکوموتیوهای نو نیستند.

مدیرعامل شرکت البرز نیرو افزود: هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای موجود نیز بالا است؛ این مساله کار در حوزه تامین لکوموتیو مورد نیاز صنعت ریلی را با مشکلات فراوان مواجه کرده است.

لطفی اضافه کرد: حالا خبر داده‌اند که تامین لکوموتیو جزو نیازهای ضروری کشور نیست و ارز دولتی به تامین و تجهیز آنها تعلق نمی‌گیرد. این تصمیم پیام‌آور بروز مشکلات بیشتر در این زمینه نیز هست.

مشکلات تامین لکوموتیو

چندی پیش دیدیم که در برخی از مسیرهای ریلی کشور برخی از قطارهای مسافری حذف شدند. کمبود لکوموتیو دلیل این مشکل عنوان شد.

به‌نظر کارشناسان ریلی، ایران با فقر لکوموتیو دست و پنجه نرم می‌کند اما به طور کلی مشکلات تامین لکوموتیو در حمل‌ونقل ریلی ایران به شرح زیر هستند.

-پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه برای جلب مشارکت بخش غیردولتی

-هزینه بالای تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی

-دولتی  بودن صنعت حمل‌ونقل ریلی اعم از تجهیزات، نیروی انسانی

-وابستگی بالا به خریدهای خارجی و ارزبری بالای خرید ریل و ناوگان

-نامتعادل بودن هزینه‌های مربوط به حق دسترسی به شبکه ریلی برای مالکان لکوموتیو نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای

-نظام الکن قیمت‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی

-مشخص نبودن قیمت تمام‌شده خدمات حمل‌ونقل ریلی

-بالا بودن هزینه تمام‌شده خدمات ریلی و هزینه‌های دسترسی به شبکه ریلی

لازم به توضیح است که شرکت مپنا چند سالی است که نسبت به تولید لکوموتیو مورد نیاز کشور اقدام کرده و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته است.

ضمن اینکه در آذرماه سال گذشته، قرارداد تامین ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو باری با تامین اعتبار از سوی هند به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون دلار  منعقد شد که با ورود آنها به صنعت ریلی می‌توان انتظار ایجاد تغییر در آمار مربوط به حمل کالا را داشت..

بنابراین با تامین لکوموتیوهای مورد نیاز کشور، چنانچه بار محوری در سال‌های آینده به ۳۰ تن برسد، قابلیت کشش نیز به ۳۶درصد و میزان حمل بار با هر دستگاه لکوموتیو به پنج هزار تن افزایش خواهد یافت.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز