به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین،
در جلسه علنی امروز مجلس علیرضا محجوب و نادر قاضیپور نمایندگان تهران و ارومیه درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی سوالی را از وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند.
گفتنی است بعد از توضیحات عباس آخوندی، نمایندگان با ۸۷ رای موافق، ۸۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر، سوال را وارد ندانسته و اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع شده اند.
۳ هزار کیلومتر ریلگذاری در چهار سال گذشته انجام شده است/ نمیتوان سرنوشت بخش ریلی را به تولید یک کارخانه گره زد
در جلسه علنی امروز مجلس عباس آخوندی در پاسخ به سوال نادر قاضیپور و علیرضا محجوب درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی، گفت: تولید ریل در ایران به سال ۷۳ بر میگردد و در سال ۹۳ با حمایت جدی وزارت راه پروژهای که ۲۰ سال معطل مانده بود به نتیجه رسید.
وی در ادامه افزود: ما سال ۹۳ توافقنامهای با وزرای صنعت و کار امضا کردیم و پشتیبانی خود را از اینکه شرکت ذوبآهن اصفهان خط تولید ریل را مستقر کند، اعلام کردیم و همان جا گفتم که تولیدات تا چهار سال آینده را بلافاصله خرید میکنیم.
آخوندی تصریح کرد: ما بلافاصله سفارش ۴۰ هزار تن ریل را به ذوبآهن اصفهان دادیم اما آنها تا سال ۹۶ موفق به تولید نشدند. در سال ۹۶ این شرکت موفق به تولید شد و اولین محموله ۵۰۰ تنی را تحویل داد. اخیرا هم عنوان کردند هزار تن آن قابل تحویل است و بنابراین قرارداد منعقد شده و کار در حال انجام است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در چهار سال گذشته حدود ۳ هزار کیلومتر ریلگذاری انجام شده است، گفت: این رقم شامل ۱۲۰۰ کیلومتر خط جدید و ۱۸۰۰ کیلومتر نوسازی یا بازسازی است که این ۳ هزار کیلومتر خط جدید معادل ۳۶۰ هزار تن ریل است.
آخوندی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ کل بار حمل شده توسط ریل ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده است، عنوان کرد: در سال ۹۶ این میزان به بیش از ۳۰ میلیارد تن کیلومتر رسیده که میزان صرفهجویی آن در یک سال ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: همچنین در سال ۹۶ در بخش مسافر ۱۳.۵ میلیارد نفر کیلومتر جابجایی مسافر داشتیم که در چهار ماهه اول امسال با وجود شرایط سخت ۱۲ درصد رشد داشته که بر این اساس ۲.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی بخش مسافر بوده است.
آخوندی با تاکید بر اینکه بخش ریلی در اولویت وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: سوال این است که ما چه مقدار از ۳۶۰ هزار تن ریل را میتوانیم در داخل تولید کنیم. من به همین خاطر به شرکت ذوبآهن اصفهان رفتم و به آنها گفتم هر آنچه در چهار سال آینده تولید میکنید را یک جا میخریم ولی آیا باید سرنوشت کل بخش ریل را به تولید یک کارخانه گره بزنیم؟
وی در ادامه افزود: ما از سال ۹۳ که پیگیر تفاهم نامه بودیم نهایتا در سال ۹۶ موفق شدیم قرارداد ببندیم، مشروط به اینکه ریل استاندارد به ما تحویل شود. پیش از این قرار بود ظرف چهار ماه تا شهریور ۴۰ هزار تن ریل تحویل شود که نهایتا در مرداد امسال ۵۰۰ تن تحویل شد.
این عضو کابینه میزان مطالبات وزارت راه از شرکت ذوبآهن اصفهان را ۱۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ما حتی توافق کردیم که ۱۰۰ میلیارد تومان را در جهت حمایت از این شرکت پروژه کنیم اما نمیتوانیم پروژهها را متوقف کنیم زیرا کل ریلی که آنها به ما تحویل دادند برای چهار کیلومتر بوده و ما در چهار سال گذشته بیش از سه هزار کیلومتر ریلگذاری کردیم.
آخوندی در ادامه افزود: کدام عقل سلیم میگوید تمام بخش ریل را به خاطر این شرکت متوقف کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از بخش ریلی موجب کنترل قیمت حمل و نقل و ارائه خدمات ارزان به مردم میشود، تصریح کرد: مصرفکننده ریل در بخش مسافر طبقه پایین جامعه هستند و بر این اساس سر پا نگه داشتن بخش ریلی برای ما بسیار مهم است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قراردادهای این وزارتخانه با مپنا و واگنسازی پارس گفت: در چند سال اخیر ۱۳۰۰ واگن باری با واگنسازهای ایرانی قرارداد بسته شده که ۹۰۰ واگن باری تحویل شده و در حال کار است و بقیه در حال ساخت است. همچنین ۴۱۰۰ واگن باری از محل خط اعتباری ایران و روسیه برای ساخت داخل قرارداد بسته شده است.
نماینده ارومیه در تشریح سوال خود از آخوندی: دولت به فکر توسعه حمل و نقل ریلی نیست/ توسعه حمل و نقل ریلی تلفات جاده ها را کاهش می دهد
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه دولت به فکر توسعه حمل و نقل ریلی نیست، گفت: سالانه ۱۶ تا ۳۲ هزار نفر در جاده ها جان خود را از دست می دهند و استفاده از حمل و نقل ریلی می تواند به کاهش میزان کشته ها کمک کند.
در نشست علنی امروز مجلس، نادر قاضی پور در تشریح سوال خود از وزیر راه و شهرسازی گفت: این سوال در حوزه تولید و اشتغال بوده و متاسفانه در حال حاضر توسعه راه آهن در کشور ما چشمگیر نیست.
وی با اشاره به اینکه برای توسعه خطوط ریلی در کشور برنامه ای وجود ندارد، اظهار داشت: دولت ارزشی برای این حوزه قائل نیست و سالیانه ۱۶ تا ۳۲ هزار نفر در سوانح جاده ای جان خود را از دست می دهند که اگر مردم بتوانند از خطوط ریلی بیشتر استفاده کنند میزان تصادفات کاهش پیدا می کند.
قاضی پور با اشاره به اینکه ۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت می شود، عنوان کرد: همچنین میزان تصادفات در جاده ها نیز رشد چشمگیری داشته که تمام این مسائل نشان از نبود زیرساخت لازم در کشور با هدف توسعه حمل و نقل ریلی است. متاسفانه برخی خودروهای شخصی نیز در حکم ارابه مرگ بوده و دولت باید پاسخ دهد که چرا به توسعه حمل و نقل ریلی توجهی ندارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه افزود: به دلیل سوء استفاده مدیریتی در بخش راه آهن هزینه زیادی از جیب مردم به حساب راه آهن واریز می شود و متاسفانه دولت به وعده های خود در این حوزه عمل نمی کند.
قاضی پور با تاکید بر اینکه کیفیت خط ریل ها مسئله بسیار مهمی است، گفت: اما رفتار دوگانه وزیر راه و شهرسازی با تولیدات داخلی و خارجی مسئله ساز است. وی تمایل دارند بر تمام مراحل تولیدات داخلی نظارت داشته باشند و این در حالی است که بر تولید ریلهای خارجی هیچ نظارتی ندارند.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی در راستای نظارت بر تولید ریل داخلی، شرکتی فرانسوی را به کار گرفت تا بر تمام مراحل تولید نظارت کند، اظهار داشت: این در حالی است که بر تولید ریل های وارداتی از کشورهای هند، چین و… هیچ نظارتی صورت نمی گیرد و این یعنی پشت کردن به کارگر و تولیدات داخلی و حال سوال این است چه کسی باید از تولیدات داخلی حمایت کند؟
وی با بیان اینکه با خرید ریل های بی کیفیت شاهد کشته شدن بسیاری از زائران و مسافران خواهیم بود، گفت: راه آهن مراغه به ارومیه پس از ۱۸ سال هنوز تمام نشده و نیمه تمام به حال خود رها شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه ترکیه از هند ریل راه آهن خریداری کرد، اما به دلیل عدم کیفیت از آن استفاده نکرد، اظهار داشت: کشور ترکیه این ریل های بی کیفیت را به شما فروخت و این در حالی است که امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و در بازار آشفته امروز همه باید با اتحاد و زیر نظر ولایت فقیه کالای ایرانی بخریم.