وزیر راه و شهرسازی در مجلس:
سرنوشت بخش ریلی را نباید به یک کارخانه گره زد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش ریلی در اولویت وزارت راه و شهرسازی است، تاکید کرد: سرنوشت بخش ریلی را نباید به یک کارخانه گره زد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، عباس آخوندی با حضور در مجلس شورای اسلامی به سوالات نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه و علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی، پاسخ داد که نمایندگان مجلس از پاسخهای آخوندی در این باره قانع شدند.
آخوندی درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی، گفت: تولید ریل در ایران به سال ۷۳ بر میگردد و در سال ۹۳ با حمایت جدی وزارت راه پروژهای که ۲۰ سال معطل مانده بود به نتیجه رسید.
وی در ادامه افزود: ما سال ۹۳ توافقنامهای با وزرای صنعت و کار امضا کردیم و پشتیبانی خود را از اینکه شرکت ذوبآهن اصفهان خط تولید ریل را مستقر کند، اعلام کردیم و همان جا گفتم که تولیدات تا چهار سال آینده را بلافاصله خرید میکنیم.
آخوندی تصریح کرد: ما بلافاصله سفارش ۴۰ هزار تن ریل را به ذوبآهن اصفهان دادیم اما آنها تا سال ۹۶ موفق به تولید نشدند. در سال ۹۶ این شرکت موفق به تولید شد و اولین محموله ۵۰۰ تنی را تحویل داد. اخیرا هم عنوان کردند هزار تن آن قابل تحویل است و بنابراین قرارداد منعقد شده و کار در حال انجام است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در چهار سال گذشته حدود ۳ هزار کیلومتر ریلگذاری انجام شده است، گفت: این رقم شامل ۱۲۰۰ کیلومتر خط جدید و ۱۸۰۰ کیلومتر نوسازی یا بازسازی است که این ۳ هزار کیلومتر خط جدید معادل ۳۶۰ هزار تن ریل است.
آخوندی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ کل بار حمل شده توسط ریل ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده است، عنوان کرد: در سال ۹۶ این میزان به بیش از ۳۰ میلیارد تن کیلومتر رسیده که میزان صرفهجویی آن در یک سال ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: همچنین در سال ۹۶ در بخش مسافر ۱۳.۵ میلیارد نفر کیلومتر جابجایی مسافر داشتیم که در چهار ماهه اول امسال با وجود شرایط سخت ۱۲ درصد رشد داشته که بر این اساس ۲.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی بخش مسافر بوده است.
آخوندی با تاکید بر اینکه بخش ریلی در اولویت وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: سوال این است که ما چه مقدار از ۳۶۰ هزار تن ریل را میتوانیم در داخل تولید کنیم. من به همین خاطر به شرکت ذوبآهن اصفهان رفتم و به آنها گفتم هر آنچه در چهار سال آینده تولید میکنید را یک جا میخریم ولی آیا باید سرنوشت کل بخش ریل را به تولید یک کارخانه گره بزنیم؟
وی در ادامه افزود: ما از سال ۹۳ که پیگیر تفاهم نامه بودیم نهایتا در سال ۹۶ موفق شدیم قرارداد ببندیم، مشروط به اینکه ریل استاندارد به ما تحویل شود. پیش از این قرار بود ظرف چهار ماه تا شهریور، ۴۰ هزار تن ریل تحویل شود که نهایتا در مرداد امسال ۵۰۰ تن تحویل شد.
این عضو کابینه میزان مطالبات وزارت راه از شرکت ذوبآهن اصفهان را ۱۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ما حتی توافق کردیم که ۱۰۰ میلیارد تومان را در جهت حمایت از این شرکت پروژه کنیم اما نمیتوانیم پروژهها را متوقف کنیم زیرا کل ریلی که آنها به ما تحویل دادند برای چهار کیلومتر بوده و ما در چهار سال گذشته بیش از سه هزار کیلومتر ریلگذاری کردیم.
آخوندی در ادامه افزود: کدام عقل سلیم میگوید تمام بخش ریل را به خاطر این شرکت متوقف کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از بخش ریلی موجب کنترل قیمت حمل و نقل و ارائه خدمات ارزان به مردم میشود، تصریح کرد: مصرفکننده ریل در بخش مسافر طبقه پایین جامعه هستند و بر این اساس سر پا نگه داشتن بخش ریلی برای ما بسیار مهم است.