فعال سازی مجدد صادرات ریلی سیمان به افغانستان و ترانزیت کلینکر سیمان به ازبکستان در برنامه های راه آهن شرق برای افزایش میزان ترانزیت قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، حسن ماسوری مدیر کل راه آهن شرق با اعلام این خبر گفت: در چهار ماهه اول سال 97 ، میزان حمل بار در این منطقه، 2 میلیون و 325 هزار و 642 تن بار بوده است.
وی افزود: از سال گذشته تا کنون یک میلیون و 179 هزار و 810 تن بار در این منطقه حمل شده که بدون احتساب دو مبدا بارگیری در ایستگاههای ” سه چاهون و بیشه در ” این میزان به یک میلیون و 942 هزار و 905 تن بار میرسد و رشد 19.3 درصدی نشان میدهد .
مدیرکل راه آهن شرق با بیان اینکه طی سال 96 تعداد واگنهای به کارگرفته در راه آهن شرق 19 هزار و300 واگن بوده که با احتساب دو میدان بارگیری ” بیشه در و سه چاون ” این میزان به 31 هزار و 235 واگن در سال گذشته میرسد، اضافه کرد: امسال 32 هزار و 946 واگن به کار گرفته شده و این نشاندهنده رشد 71 درصدی در این زمینه است.
وی با بیان اینکه تناژ تخلیه بار در سال گذشته 51 هزار و 625 تن بوده و امسال به 323 هزار و 159 تن رسیده، در مورد ترانزیت بار در این منطقه گفت: در سال گذشته 5 هزار و 165واگن ترانزیت داشتیم که امسال این میزان به 9 هزار و 769 واگن رسیده و از رشدی 89.7 درصدی حکایت میکند.
ماسوری با بیان اینکه شاخص تن کیلومتر خالص بار حمل شده در سال گذشته یک میلیارد و 515 میلیون و 813 هزار و 94 تن کیلومتر بوده است، افزود: این میزان امسال به یک میلیارد و 861 میلیون و 756 هزار و 899 تن کیلومتر رسید و با رشدی 22.1 درصدی همراه است.
پایان باز سازی پلاک تل حمید و منتظرقائم
وی همچنین در مورد توسعه زیر ساخت های راه آهن در این منطقه اضافه کرد : عملیات اجرایی پروژه احداث کمربندی (واریانت) سالار – شادمهر به طول 50 کیلومتر از پیشرفت فیزیکی خوبی برخودار بوده است.
مدیر کل راه آهن شرق با تاکید بر اینکه احداث این خط موجب صرفهجویی در مصرف سوخت به دلیل کاهش مدت زمان توقف قطارها و کاهش سیر حمل بار می شود ، گفت: همچنین بازسازی بلاک 15 کیلومتری تل حمید و منتظرقائم 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که ظرف 2 ماه آینده به بهره برداری میرسد.
ماسوری با بیان اینکه احداث سازه فضایی در ایستگاه راه آهن طبس با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و احدث تصفیه فاضلاب با اعتبار 460 میلیون تومان به ترتیب 50 و 61 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، افزود: پروژههای ایستگاه راه آهن بشرویه 57 درصد و تطویل سکوی مسافری این ایستگاه 46 درصد پیشرفت داشته و اجرای زير گذر بتنی پيش ساخته در محور بافق – کاشمر به پایان رسیده و آماده بهره برداری است.
ماسوری همچنین تكميل محور ريلي راهبردي بافق- كاشمر را موجب افزایش ترانزیت ريلي به شبكه راه آهن هاي آسياي ميانه دانست.