در شرکت راهآهن برگزار شد
بررسی چالشهای عدم شکلگیری حمل ونقل چندوجهی در میزگرد هماندیشی
میزگرد هماندیشی حمل ونقل چندوجهی با حضور مدیران کل حمل ونقل کالا، بازرگانی، لجستیک و حمل ونقل چندوجهی سازمانها و دستگاههای تابعه وزارت راه و شهرازی با هدف بررسی چالشهای عدم شکلگیری حمل ونقل چندوجهی و انتقال بار از جاده به ریل در شرکت راهآهن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میزگرد هماندیشی حمل ونقل چندوجهی با حضور خسرو سرایی مدیرکل لجستیک و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر، غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای، محمد صفری مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع حمل ونقل حمل ونقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی، احمدی مدیرکل دفتر بازرگانی شرکت راهآهن و سیاوشی فعال بخش خصوصی در شرکت راهآهن جمهوری اسلامی با هدف بررسی چالشهای عدم شکلگیری حمل ونقل چندوجهی و انتقال بار از جاده به ریل برگزار شد.
در ابتدای این میزگرد خسرو سرایی مدیرکل لجستیکی و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بحث لجستیک تاکنون به آن میزانی که مستحق بوده مورد توجه قرار نگرفته است. به همین خاطر فضای کار بسیار کار گستردهای در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: برای مقابله با تحریمها و در نظر گرفتن شرایط روز با اهمیت دادن به لجستیک و بنادر میتوان شاهد توسعه ۲۵ درصدی غیرفیزیکی و کاهش درصدی هزینهها در سطح ملی بود که مصرف کننده نهایی نیز از آن منتفع میشود.
خسرو سرایی با تاکید براینکه باید همچون کشورهای پیشرفته به اتصال ریل به بندر توجه شود گفت: این اقدام از یک طرف موجب کاهش هزینهها میشود و از طرفی دیگر بندر میتواند از توجیح اقتصادی ریل منتفع شود.
مدیرکل لجستیک و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد لزوم ایجاد توازن بین ورودی و خروجی بار است، اما باید توجه داشت افزایش سهم ریل در بندر به معنای کاهش سهم جاده نیست بلکه مساله اقتصادی بودن ریل را مطرح میکند.
وی در ادامه از به بهرهبرداری رسیدن بندر امیرآباد تا پایان سال و بعد از برطرف شدن مشکل رمپ در اسکله خبر داد و گفت: در بندر شهید رجایی که به ریل متصل میباشد، کیفیت اتصال بسیار مهم است زیرا کیفیت اتصال بالا بهرهوری مورد نظر را در پی خواهد داشت.
در ادامه غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای اظهار داشت: در ۱۰ سال اخیر حجم بار ۴۱ درصد و ناوگان ۱۰۲ درصد رشد داشته است که نشان دهنده عدم توازن در زمینه عرضه و تقاضا است.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برعکس رویه بینالمللی در ورود و خروج ناوگان از چرخه فعالیت دخل و تصرف ندارد و فقط مسئول فراهم کردن بار برای ناوگان است.
دغاغله با بیان اینکه جاده و ریل مکمل یکدیگر هستند بیان داشت: در نظام بار، یکسری از کالاها ریل پسند هستند و حمل ونقل جادهای مناسب آنها نیست اما برای جابه جایی این نوع بارها به برنامهریزی نیاز است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای افزود: در شرایط فعلی ۳۳۷ هزار ناوگان جادهای دارای کارت هوشمند هستند که ۲۹۰ هزار دستگاه از آنها به صورت ماهانه براساس پیمایش، سوخت دریافت میکنند که بیانگر عدم دریافت سوخت از سوی ۵۰ هزار دستگاه در ناوگان باری است.
وی خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته در برخی مناطق توزیع بار نوبت انتظار کامیونها به ۲۷ روز رسیده است. لذا برای رفع این گونه مسائل باید مقتضیات اقتصادی آن در نظر گرفته شود.
دغاغله در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوصی نقش شرکتهای حمل ونقل چندوجهی در راهاندازی و شکلگیری حمل ونقل چندوجهی و توزیع بار بین جاده و ریل باتوجه به یکسان بودن میزان بار موجود در کشور اظهار داشت: وجود شرکتهای چندوجهی لازم و ضروری است و وجود این شرکتهای نقش موثری ایفا خواهد کرد و علیرغم اینکه افزایش سهم بار در حمل ونقل ریلی یک خواسته ملی است انتقال بار از جاده به ریل یک شرایط ایدهآل محسوب میشود اما باید توجه داشت که نمیتوان به شکل دستوری صاحبان کالا را به حمل بار از طریق ریل مجبود کرد بلکه باید آنها از طریق مشوقها به این رویه ترغیب شوند.
در ادامه مهدی صفریمقدم مدیرکل دفتر طرح جامعه حمل و نقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اظهار داشت: طی سالهای گذشته معقوله لجستیک در سیاستگذاری کمتر دیده شده و اینکه کدام وزارتخانه متولی آن باشد نیز در هالهای از ابهام قرار داشته است اما با دیدگاه مثبت وزیر راه و شهرسازی این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفت.
صفری مقدم با بیان اینکه ما نیاز به استراتژیهای مدون داریم گفت: باید این استراتژیها براساس خدمات دهندگان حمل ونقل دنبال شوند تا تلاشهای یکدیگر را خنثی نکنند.
وی با اشاره به اقدامات معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در این خصوص گفت: اولین اقدام ما تدوین استراتژیهای حمل ونقل بود که استراتژی بخش بار و لجستیک نیز در آن دیده شد و از سوی وزیر راه و شهرسازی نیز ابلاغ شده است.
مدیرکل دفتر طرح جامعه حمل و نقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: در گام دوم ما نیازمند مدلهای برنامهریزی هستیم که حد مطلوب را مشخص کند. به طور مثال در برنامه ششم توسعه فارغ از اینکه براساس تن یا تن کیلومتر سهم حمل ونقل ریلی در حمل کالا ۳۰ درصد مشخص شده است.
سیاوشی فعال حمل و نقل در بخش خصوصی در مورد موضوع اصلی میز گرد تصریح کرد: حمل و نقل فعلی در کشور سریع، ارزان و ایمن نیست لذا نیاز تصویب و تسهیل قوانین از بالادست دارد.
وی افزود: نیاز جامعه تولید کشور طرف حساب بودن با یک شرکت حمل و نقل برای جابهجایی کالا با وسایل نقلیه مختلف است که اینگونه شرکتها در کشور وجود ندارند.
وی افزود: بخش تولید از جامعه حمل و نقل انتظار خدمات یکپارچه دارد که در داخل خدمات حمل و نقل گران و از سرعت پایینی برخوردار است.
سیاوشی خاطرنشان کرد: شبکه ریلی همچون جادهای گسترده نیست و از محدودیت و سرعت پایینتری برخوردار است، از طرفی حمل و نقل جادهای نیز مشکلات خاص خود را دارد.
در ادامه سید مرتضی علی احمدی مدیرکل بازرگانی و بازاریابی شرکت راهآهن بیان داشت: ایران دارای ۵۰ میلیون تن بار ریلپسند است که در صورت اضافه شدن این مقدار بار به ظرفیت حمل ریلی در مجموع راهآهن ۱۰۰ میلیون تن بار جابهجا میکند.
وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۶ حمل و نقل ریلی ۱۵ درصد رشد داشته که نشاندهنده افزایش میزان بهرهوری در این شق حمل و نقل است.
احمدی افزود: عدم اتصال در مبدأ و مقصد باعث غیررقابتی بودن حمل کالا بین جاده و ریل است.
این مقام مسئول با بیان اینکه تمام مطالعات برای احداث خطوط ریلی بر اساس بازار شکل میگیرد به افتتاح راه آهن اصفهان – شیراز اشاره کرد که عملکرد حمل و نقل بار در این مسیر نزدیک به صفر است.
مدیرکل دفتر بازرگانی و بازاریابی شرکت راهاهن تصریح کرد: هدف فقط اتصال خط اصلی بود و خطوط آنتنی در آن دیده نشد.
وی خاطرنشان کرد: توازن بین جاده و ریل رضایت مصرف کننده نهایی را در بر خواهد داشت.
ادامه دارد …