آمار استقبال از قطارهای مسافری در سالهای گذشته نشان میدهد که در سال گذشته ۲۴میلیون و ۵۰۰هزار نفر در مسیرهای مختلف با شبکه ریلی کشور جابهجا شدهاند. همچنین حوزه باری طی پنج سال گذشته رشد ۱۵درصدی را تجربه کرده است.
تیننیوز |
طبق اعلام شرکت راهآهن حملونقل ریلی در حوزه باری طی پنج سال گذشته یعنی از سال ۹۲ تا ۹۶ با افزایش ۵درصدی بهرهوری، رشد ۱۵درصدی را تجربه کرده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، معاون مسافری شرکت راهآهن نیز اعلام کرد: حوزه مسافری رشد ۵درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
بر اساس سخنان میرحسن موسوی آمار استقبال از قطارهای مسافری در سالهای گذشته نشان میدهد که در سال گذشته ۲۴میلیون و ۵۰۰هزار نفر در مسیرهای مختلف با شبکه ریلی کشور جابهجا شدهاند که ۱۸میلیون و ۳۰۰ هزار نفر آن در مسیرهای بینشهری و ششمیلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن با قطارهای حومهای بوده است.
بنابراین میزان جابهجایی مسافران بهوسیله قطارهای بینشهری در مقایسه با سال ۹۵، ۳.۱ درصد و قطارهای حومهای ۱۷.۲۵ درصد افزایش داشته است. اما مقایسه یک بازه زمانی چهار ساله از پنج سال اول دهه ۹۰ نشان میدهد که اقبال عمومی به سفرهای ریلی کاهش یافته وریزشی حدود دو میلیون مسافر رخ داده است.
در بخش تامین ناوگان مسافری نیز در سال ۹۳، یکهزار و ۳۶۹ دستگاه ناوگان ریلی به این چرخه اضافه شده است که این رقم در پایان سال ۹۳ به دو هزار و ۲۰۵ دستگاه افزایش یافته است.
همچنین در پایان این سال ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مسافر در شبکه ریلی جابهجا شدهاند که نسبت به سالهای گذشته خود کاهش چشمگیری را داشته است.
کل آمار حوزه مسافر برحسب مسافرکیلومتر در سال ۹۴، ۱۴میلیارد و ۹۳۷میلیون و ۸۱۵هزار و ۲۳۰ نفر بوده است که باز هم کاهش میزان استفاده از حملونقل ریلی در حوزه مسافر را نشان میدهد.
طبق اعلام راهآهن، در سال ۹۵ حدود ۳۵۰ واگن فرسوده با عمر بالای ۴۵ سال از رده خارج شدهاند که تنها تعداد کمی از آنها جایگزین شدند. در این زمان است رشد ۴/ ۴ درصدی در جابهجایی مسافر نیز به ثبت رسید. فاکتور افزایش حداقلی سرعت، نوسازی و بهسازی واگنهای فرسوده و عدم افزایش بهای بلیت مسافری از نیمه دوم سال ۹۴ تا امسال از عوامل اثرگذار در این رشد بودهاند.
میزان رشد حملونقل باری ریلی
با در نظر گرفتن رشد ۱۵درصدی حمل ریلی باری در سال جاری و رشد ۱۷درصدی حملونقل ریلی در حوزه بار در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ و ۱۳ درصدی حمل بار در سال ۹۵ نسبت به ۹۴، بیانگر افزاش ۳۰درصدی رشد بار از طریق ریل است.
این رشد عملیاتی به خاطر توسعه امور فنی و زیربنایی و به دلیل افزایش بهرهوری و انتقال بار بهویژه کالاهای معدنی از جاده به روی ریل صورت گرفته است.
همچنین ترانزیت ریلی نسبت به سال گذشته رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرده که افتتاح مسیرهای جدید بینالمللی از شاخصهای تاثیرگذار در این رشد است.
در سال ۹۶ حمل بار داخلی توسط حمل و نقل ریلی ۱۲.۵درصد رشد داشته است و این رشد در تن کیلومتر ۷درصد بوده که در بخش حمل مواد معدنی نسبت به سال قبل ۱۰درصد رشد را نشان میدهد.
سال ۹۵، ۲۷.۵میلیارد تن کیلومتر کالا توسط ریل جابهجا شد وهدفگذاری جابهجایی کالا در سال ۹۶، ۴۳میلیارد تن کیلومتر است که با ۴۵ میلیارد تن حمل ریلی در این سال، رکورد جابه جایی را بیش از حد پیشبینی شده زده است.
در سال ۹۴ نیز حدود ۱.۵میلیون تن بار به صورت ریلی ترانزیت شد که این رقم در سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تن بوده است.
لازم به توضیح است که هدفگذاری راهآهن برای رشد مداوم سالانه ترانزیت حدود ۱۸درصد است. بنابراین اگر سهم راهآهن ایران به ۱۰میلیون تن ترانزیت برسد، بیش از تمام درآمدی که این شرکت از محل حمل بار داخلی دارد (حدود ۳۵میلیون تن حملونقل داخلی) برای راهآهن درآمد ایجاد میشود.