مبنای محاسبه تعرفه ریلی حمل بار به تن – کیلومتر تغییر کرد
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از اعمال تعرفه جدید حمل بار در شبکه ریلی کشور بر اساس تن-کیلومتر خبر داد.
اقتصادگردان- بابک احمدی افزود: با ابلاغ دستورالعمل خردادماه امسال درباره اعمال تعرفه حمل بار، از این پس روش تُن-کیلومتر جایگزین محور-کیلومتر قرار گرفت.
وی گفت: برای تشویق شرکت های ریلی، تعرفه قطارهای حامل بار با واگن های خالی نیز نسبت به گذشته تغییر یافته است.
احمدی بیان داشت: در سنوات گذشته 75 درصد تعرفه سهم واگن پر و 25 درصد تعرفه سهم واگن خالی بود؛ در حالی که اکنون 60 درصد تعرفه، سهم واگن پر و 40 درصد تعرفه، سهم واگن خالی است.
وی گفت: برای تشویق شرکت های ریلی، تعرفه قطارهای حامل بار با واگن های خالی نیز نسبت به گذشته تغییر یافته است.
احمدی بیان داشت: در سنوات گذشته 75 درصد تعرفه سهم واگن پر و 25 درصد تعرفه سهم واگن خالی بود؛ در حالی که اکنون 60 درصد تعرفه، سهم واگن پر و 40 درصد تعرفه، سهم واگن خالی است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن هدف از اجرای این شیوه تعرفه گذاری در شبکه ریلی کشور را تشویق به حمل 2 سربار قطارهای باری در شبکه اعلام کرد و گفت: بر اساس تعرفههای امسال هزینه حمل 2سر بار در خطوط ریلی کشور نسبت به گذشته کاهش می یابد.
سالیانه بیش از 45 میلیون تن بار در شبکه ریلی حمل می شود و دولت در نظر دارد با توجه به 480 میلیون تن بار در کشور، سهم ناوگان ریلی از جابجایی کالا را تا سال 1404 به 30 درصد برساند.