طی پنج سال عملکرد دولت تدبیر و امید جابجایی نیمی از مسافران شبکه ریلی کشور (12.5 میلیون مسافر) از طریق راه آهن منطقه خراسان صورت گرفته و این منطقه هر سال سهم بیشتری از جابجایی بار توسط راه آهن در کشور را به خود اختصاص داده است.
از مجموع 12هزار و 500 کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور هزار و 500 کیلومتر معادل 12 درصد آن در خراسان رضوی قرار دارد و به دلیل وجود بارگاه منور رضوی در مشهد این استان هر سال بیشترین سهم جا به جایی مسافر (50 درصد ) را در ناوگان ریلی کشور به خود اختصاص داده و در دولت تدبیر و امید کیفیت ارائه خدمات این ناوگان به مسافران سال به سال رو به رشد بوده است.
نیمی از طرحهای راه آهن ایران در خراسان
مدیرکل راه آهن خراسان در تشریح افزایش کیفیت این خدمات گفت: نیمی از پروژه های مهم و تاثیرگذار در راه آهن تهران – مشهد و بالعکس طی پنج سال دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیک قطارها (سیستم ATC و بلاک میانی) در مسیر ریلی تهران – مشهد و بالعکس در جهت افزایش ظرفیت این مسیر پرتردد به 2 برابر وضعیت موجود و همچنین ارتقای ایمنی قطارها در این مسیر از جمله طرحهای مهم راه آهن در این منطقه است.
کاهش زمان سیر قطار
مدیرکل راه آهن خراسان افزود: افزایش سرعت قطارهای مسافربری در مسیر تهران – مشهد و بالعکس به 140 کیلومتر در ساعت برای قطارهای معمولی و 160 کیلومتر در ساعت برای قطارهای سریع السیر موجب کاهش 2 و نیم ساعته زمان سیر در این مسیر شده است.
وی اظهار داشت: اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد با افزایش سکوهای مسافر از چهار به هفت سکو و خطوط پذیرش و اعزام قطارهای مسافربری از هفت به 13 خط ریلی، افزایش خطوط توقفگاهی، توسعه مراکز تعمیر واگنهای مسافربری و سایر پروژه های ساختمانی، تاسیساتی و خدماتی از دیگر اقدامات این اداره کل در دولت تدبیر و امید است.
ایستگاه 20 میلیونی راه آهن مشهد
ضیایی مهر گفت: با افزایش ظرفیت مسافر در خطوط ریلی مشهد – تهران و کاهش زمان سیر در این مسیر که 60 درصد از ترددها در مسیر مشهد را به خود اختصاص داده است، ظرفیت جابجایی مسافر در این ایستگاه راه آهن طی دولت تدبیر و امید از 14 میلیون به 20 میلیون مسافر در سال افزایش یافته است.
وی همچنین از عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی70 درصدی احداث ایستگاه اسفراین (حکم آباد) در خراسان رضوی خبر داد و افزود: این طرح به منظور اتصال مجتمع فولاد سبزوار به شبکه ریلی و همچنین دسترسی مردم این منطقه به شبکه راه آهن و استفاده از قطارهای مسافربری انجام می شود.
ایمن سازی ناوگان و حاشیه خطوط راه آهن
مدیرکل راه آهن خراسان، اجرای پروژه ایمن سازی حریم ریلی در مجاورت شهرستانهای مسیر خط آهن در این استان با احداث تقاطع های غیر همسطح و اجرای دیوار حریم برای رفع نقاط حادثه خیز و احداث و توسعه سالن های مسافری ایستگاه های راه آهن سرخس، ابومسلم (بینالود)، نقاب به منظور توسعه قطارهای حومه ای را از دیگر اقدامات این اداره کل در سالهای اخیر عنوان کرد.
وی اظهار داشت: خروج واگنهای فرسوده و دارای عمر بیش از 45 سال از چرخه سیر و ورود واگنهای جدید، متوسط عمر واگنهای مسافربری مسیر خراسان رضوی را از حدود 30 سال به 18 سال کاهش داده است.
اتصال ریلی پنج شهر جدید به مشهد
ضیایی مهر شهرهای واقع در مسیر ریلی منتهی به مشهد را 28 شهر و مرکز استان اعلام کرد و گفت: 23 شهر و مرکز استان قبل از سال 92 با مشهد ارتباط ریلی داشته اند که با ارتباط ریلی شهرستان های خرمشهر، ملایر، میاندوآب، همدان و کرمانشاه با مشهد طی پنج سال گذشته تعداد این شهرها به 28 شهرافزایش یافته است.
رشد 25 درصدی حمل بار توسط با قطار
مدیر کل راه آهن خراسان افزود: راه آهن این منطقه و زیر ساختهای مناسب آن از جمله ایستگاه راه آهن سرخس و خطوط ریلی متنوع با قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کشورهای آسیای مرکزی جایگاه ویژه ای در ترانزیت ریلی کالا به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: تناژ بارگیری شده در راه اهن خراسان طی سال 92 یک میلیون و 765 تن بود که با رشد حدود 25 درصدی در سال 96 به 2 میلیون و 210 تن افزایش یافته است.
مدیر کل راه آهن خراسان شاخص اصلی اندازه گیری حمل و نقل ریلی را تن کیلومتر مبدا مقصدی عنوان کرد و گفت: حمل و نقل بار ریلی از یک میلیارد و 200 میلیون تن کیلومتر مبدا مقصدی در سال 92 به 2 میلیارد و 800 میلیون تن کیلومتر رسیده است که 132 درصد افزایش داشته است.
ضیایی مهر افزود: علت این افزایش ناشی از افزایش قابل توجه ترانزیت ریلی محور سرخس بویژه در کریدور ترانزیتی سرخس به بندر عباس بوده است.
رشد چهار برابری ترانزیت ریلی
مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: ترانزیت ریلی در خراسان از 370 هزار تن در سال 1392 به یک میلیون و 300 هزار تن در سال 96 رسیده که اغلب در کریدور ریلی آسیای مرکزی – سرخس – بندر عباس بوده و باعث افزایش سهم ترانزیت ریلی محور سرخس از کل ترانزیت ریلی کشور از 70 درصد به 85 درصد در سال گذشته شده است.