راه آهن خراسان با افزایش تقاضا برای صادرات ریلی مواجه است
مشهد- ایرنا- مدیرکل راه آهن خراسان گفت: طی ماههای اخیر این اداره کل با موج افزایش صادرات کالا به آسیای مرکزی از طریق راه آهن مواجه بوده لذا دچار کمبود واگن شده است.
وی افزود: 258 هزارتن کالا طی پنج ماه نخست امسال با چهار هزار و 242 دستگاه واگن از مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 45 درصد بیشتر شده است.
مدیرکل راه آهن خراسان “سیمان، مواد صنعتی، مواد پلاستیکی، مصالح ساختمانی، رنگ، مواد غذایی، انواع خاک صنعتی و معدنی” را از جمله اقلام صادراتی در این مدت ذکر و بیان کرد: صادرات ریلی کالا از خراسان به آسیای مرکزی طی این مدت 60 درصد رشد داشته و در مجموع راه آهن منطقه خراسان را برای تامین واگن با مشکل مواجه کرده است.
وی ادامه داد: مذاکراتی با راه آهن کشورهای آسیای مرکزی برای تامین واگن انجام شده و البته توافقات اولیه ای نیز شکل گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد.
وی افزود: ترانزیت عبوری کالا از مرز ریلی سرخس نیز به 697 هزار تن در پنج ماه نخست امسال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 73 درصد بیشتر است.
مدیرکل راه آهن خراسان ادامه داد: در این مدت مرز ریلی سرخس 93 درصد ترانزیت ریلی کشور را با حمل 697 هزارتن کالاهای ترانزیتی با 11 هزار و 63 واگن به خود اختصاص داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 73 درصد افزایش دارد.
وی گفت: فعالترین کریدور ریلی ترانزیتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران کریدور ترانزیت ریلی سرخس – بندرعباس است که امسال سهم 95 درصدی ترانزیت ریلی سرخس را به خود اختصاص داده است.
سرخس در فاصله 200 کیلومتری شرق مشهد و مرز ایران با جمهوری ترکمنستان واقع است.
از مجموع 10 هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن معادل ۱۴ درصد در خراسان رضوی قرار دارد. خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر در ناوگان ریلی کشور را نیز به خود اختصاص داده است. همچنین میزان تراکم ریل در این استان نیز نسبت به مساحت، در مقایسه با کشور دو برابر میانگین است و سالانه ۴۲ درصد قطارهای مسافری کشور به مشهد رفت و آمد می کنند. هم اکنون از طریق راه آهن خراسان رضوی به ۲۵ شهر و مرکز استان قطار به صورت مستقیم رفت و آمد دارد. همچنین در مجموع سالانه حدود 4.5 میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جا به جا می شود که حدود ۴۰ درصد آن حمل و نقل داخلی است. همچنین با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه بین المللی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می گیرد.