در دوره 5 ساله دولت تدبیر و امید، پروژه ها و اقدامات اجرایی تاثیرگذاری در راه آهن و در محور پر تردد ریلی تهران- مشهد و بالعکس به بهره برداری رسیده است.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد هادی ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان با اعلام این مطلب گفت: از جمله این اقدامات، اجراي سيستم هوشمند سازي ترافيك قطارها در محور ريلي تهران- مشهد و بالعكس (سيستم ATC و بلاك مياني) در راستای افزایش ظرفیت و ارتقا ایمنی سیر قطارها در این محور، اجراي طرح توسعه و افزايش ظرفيت ايستگاه راه آهن مشهد با افزايش سكوهاي مسافري از 4 به 7 سكو و خطوط پذيرش و اعزام قطارهاي مسافري از 7 به 13 خط ريلي و افزايش خطوط پاركينگ و استقرار قطارهاي مسافري، توسعه مراكز تعميراتي واگنهاي مسافري و ساير پروژه هاي ساختماني و تاسيساتي و خدماتی با هدف پاسخگویی به افزایش ظرفیت ناشی از اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیک قطارها و سیر روان قطارهای مسافری و کاهش تاخیر قطارهای مسافری که با اجرای این پروژه ظرفیت جابجایی مسافر در ایستگاه راه آهن مشهد از 14 میلیون مسافر به 20 میلیون مسافر در سال رسید، بوده است.
وی افزود: انجام مراحل تشریفات قانونی و عقد قرارداد مالی به صورت فاینانس از محل فاینانس کشور چین برای پروژه برقي سازي مسير ريلي مشهد-تهران، کاهش زمان سیر به 6 ساعت، افزایش سرعت حرکت قطارهای مسافری به 200 کیلومتر در ساعت در این مسیر، مطالعه و تهيه طرح و شروع عمليات اجرايي خط سوم ريلي حد فاصل ايستگاه كاشمر در منطقه ديزباد نيشابور تا ايستگاه فريمان به طول 60 كيلومتر با هدف جداسازی کریدور ترانزیتی ریلی سرخس به بندرعباس از مسیر دو خطه تهران – مشهد، حدفاصل محدوده سنگ بست تا منطقه دیزباد نیشابور و همچنین تفکیک مسیر قطارهای مسافری مشهد – تهران و بالعکس از مسیر قطارهای جنوب کشور (بندرعباس – یزد کرمان و …)، دیگر اقدامات صورت گرفته در زمانی مذکور است.
مدیرکل راه آهن خراسان، احداث 5 باب نمازخانه جديد و توسعه و بازسازي 5 باب نمازخانه ايستگاه هاي مسير ريلي حوزه استان به منظور پاسخگویی به افزایش ظرفیت مسیر تهران – مشهد و ایجاد بستر مناسب جهت انجام فریضه به موقع نماز قطارهای مسافری، توسعه وافزايش ظرفيت پايانه هاي تخليه و بارگيري محمولات واگنهاي آسياي ميانه با مشاركت بخش خصوصي در راستای توسعه حمل و نقل بین المللی به ویژه در بخش ترانزیت و صادرات، توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه شهید مطهری به منظور ارائه خدمات حمل ونقل بین المللی (واردات، صادرات، ترانزیت) و آماده سازی این ایستگاه به عنوان طرح بندر خشک از دیگر اقدامات صورت گرفته طی این مدت برشمرد.
افزایش رضایت مندی مسافرین در دستور کار
وی همچنین از شروع عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی 70 درصدی احداث ايستگاه اسفراين جديد (حكم آباد) به منظور اتصال مجتمع فولاد سبزوار به شبكه ريلي و دسترسي مردم منطقه به شبكه ريلي و استفاده از قطارهاي مسافري، ايمن سازي حريم ريلي در مجاورت شهرستانهاي مسير ريلي در استان با احداث تقاطع هاي غير همسطح و اجراي ديوار حريم به منظور رفع نقاط حادثه خیز ریلی و افزایش سطح ایمنی قطارهای مسافری و باری، احداث و توسعه سالنهاي مسافري ايستگاه هاي راه آهن سرخس- ابومسلم(بينالود)- نقاب به منظور توسعه قطارهای حومه ای و افزایش رضایت مندی مسافرین به عنوان دیگر اقدامات این اداره کل نام برد.
ضیایی مهر افزود: علاوه بر اجرای این طرحها، در 5 سال اخیر، شهرستان های خرمشهر- ملایر- میاندوآب- همدان و کرمانشاه علاوه بر 23 شهر و مرکز استان که قبل از سال 92 با مشهد مقدس برقرار بوده، به شبکه ریلی متصل شده و افزایش سطح خدمات کیفی قطارهای مسافری در مسیر ریلی خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از سطح کشور با راه اندازی قطارهای 5 ستاره لوکس صورت گرفته است.
افزایش سرعت قطارهای مسافری
به گفته ضیایی مهر؛ کاهش میانگین عمر واگنهای مسافری با خروج واگنهای مسافری با عمر 45 سال به بالا از چرخه سیر و ورود واگنهای نو در راه آهن که موجب کاهش متوسط عمر واگنهای مسافری در مسیر خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از حدود 30 به 18 سال شده است از اقدامات سه سال اخیر بوده است.
وی ادامه داد: طی این مدت، افزایش سرعت قطارهای مسافری در مسیر تهران – مشهد و بالعکس به حداقل 140 کیلومتر و برای قطارهای سریع السیر به 160 کیلومتر بر ساعت و کاهش 5/2 (دو و نیم) ساعته زمان سیر مسیر تهران – مشهد و بالعکس نیز انجام شده است.
ضیایی مهر تاکید کرد: بهره برداری از پروژه های تاثیرگذار در حوزه ریلی استان مانند اجرای پروژه سیستم اتوماتیک ترافیک قطارها (ATC) و بلاک میانی و طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد با اعتبار 5 هزار ریال، باعث افزایش 2 تا 2/3 برابری ظرفیت مسیر ریلی تهران – مشهد و بالعکس شد و ضمن روان شدن تردد قطارها از مبادی 28 گانه کشور به سمت مشهد موجب کاهش 80 درصدی تاخیر از مبدا مشهد قطارهای مسافری شد به طوری که متوسط تاخیر هر قطار از مشهد از حدود 4 دقیقه به کمتر از 30 ثانیه رسیده است. همچنین کاهش 36 درصدی تاخیر ورود قطارهای مسافری از مبادی ریلی سطح کشور به ایستگاه راه آهن مشهد را به دنبال داشته است.
مدیرکل راه آهن خراسان خاطرنشان کرد: افزایش ترانزیت ریلی محور ترانزیتی سرخس ظرف 5 سال اخیر با رشد 70 درصدی که از 370 هزار تن در سال 92 به یک میلیون و 300 هزار تن در سال 96 رسیده موجب افزایش سهم ترانزیت ریلی محور سرخس از کل ترانزیت ریلی کشور از 70 درصد به 85 درصد در سال گذشته شده است.
در دوره 5 ساله دولت تدبیر و امید، پروژه ها و اقدامات اجرایی تاثیرگذاری در راه آهن و در محور پر تردد ریلی تهران- مشهد و بالعکس به بهره برداری رسیده است.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد هادی ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان با اعلام این مطلب گفت: از جمله این اقدامات، اجراي سيستم هوشمند سازي ترافيك قطارها در محور ريلي تهران- مشهد و بالعكس (سيستم ATC و بلاك مياني) در راستای افزایش ظرفیت و ارتقا ایمنی سیر قطارها در این محور، اجراي طرح توسعه و افزايش ظرفيت ايستگاه راه آهن مشهد با افزايش سكوهاي مسافري از 4 به 7 سكو و خطوط پذيرش و اعزام قطارهاي مسافري از 7 به 13 خط ريلي و افزايش خطوط پاركينگ و استقرار قطارهاي مسافري، توسعه مراكز تعميراتي واگنهاي مسافري و ساير پروژه هاي ساختماني و تاسيساتي و خدماتی با هدف پاسخگویی به افزایش ظرفیت ناشی از اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیک قطارها و سیر روان قطارهای مسافری و کاهش تاخیر قطارهای مسافری که با اجرای این پروژه ظرفیت جابجایی مسافر در ایستگاه راه آهن مشهد از 14 میلیون مسافر به 20 میلیون مسافر در سال رسید، بوده است.
وی افزود: انجام مراحل تشریفات قانونی و عقد قرارداد مالی به صورت فاینانس از محل فاینانس کشور چین برای پروژه برقي سازي مسير ريلي مشهد-تهران، کاهش زمان سیر به 6 ساعت، افزایش سرعت حرکت قطارهای مسافری به 200 کیلومتر در ساعت در این مسیر، مطالعه و تهيه طرح و شروع عمليات اجرايي خط سوم ريلي حد فاصل ايستگاه كاشمر در منطقه ديزباد نيشابور تا ايستگاه فريمان به طول 60 كيلومتر با هدف جداسازی کریدور ترانزیتی ریلی سرخس به بندرعباس از مسیر دو خطه تهران – مشهد، حدفاصل محدوده سنگ بست تا منطقه دیزباد نیشابور و همچنین تفکیک مسیر قطارهای مسافری مشهد – تهران و بالعکس از مسیر قطارهای جنوب کشور (بندرعباس – یزد کرمان و …)، دیگر اقدامات صورت گرفته در زمانی مذکور است.
مدیرکل راه آهن خراسان، احداث 5 باب نمازخانه جديد و توسعه و بازسازي 5 باب نمازخانه ايستگاه هاي مسير ريلي حوزه استان به منظور پاسخگویی به افزایش ظرفیت مسیر تهران – مشهد و ایجاد بستر مناسب جهت انجام فریضه به موقع نماز قطارهای مسافری، توسعه وافزايش ظرفيت پايانه هاي تخليه و بارگيري محمولات واگنهاي آسياي ميانه با مشاركت بخش خصوصي در راستای توسعه حمل و نقل بین المللی به ویژه در بخش ترانزیت و صادرات، توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه شهید مطهری به منظور ارائه خدمات حمل ونقل بین المللی (واردات، صادرات، ترانزیت) و آماده سازی این ایستگاه به عنوان طرح بندر خشک از دیگر اقدامات صورت گرفته طی این مدت برشمرد.
افزایش رضایت مندی مسافرین در دستور کار
وی همچنین از شروع عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی 70 درصدی احداث ايستگاه اسفراين جديد (حكم آباد) به منظور اتصال مجتمع فولاد سبزوار به شبكه ريلي و دسترسي مردم منطقه به شبكه ريلي و استفاده از قطارهاي مسافري، ايمن سازي حريم ريلي در مجاورت شهرستانهاي مسير ريلي در استان با احداث تقاطع هاي غير همسطح و اجراي ديوار حريم به منظور رفع نقاط حادثه خیز ریلی و افزایش سطح ایمنی قطارهای مسافری و باری، احداث و توسعه سالنهاي مسافري ايستگاه هاي راه آهن سرخس- ابومسلم(بينالود)- نقاب به منظور توسعه قطارهای حومه ای و افزایش رضایت مندی مسافرین به عنوان دیگر اقدامات این اداره کل نام برد.
ضیایی مهر افزود: علاوه بر اجرای این طرحها، در 5 سال اخیر، شهرستان های خرمشهر- ملایر- میاندوآب- همدان و کرمانشاه علاوه بر 23 شهر و مرکز استان که قبل از سال 92 با مشهد مقدس برقرار بوده، به شبکه ریلی متصل شده و افزایش سطح خدمات کیفی قطارهای مسافری در مسیر ریلی خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از سطح کشور با راه اندازی قطارهای 5 ستاره لوکس صورت گرفته است.
افزایش سرعت قطارهای مسافری
به گفته ضیایی مهر؛ کاهش میانگین عمر واگنهای مسافری با خروج واگنهای مسافری با عمر 45 سال به بالا از چرخه سیر و ورود واگنهای نو در راه آهن که موجب کاهش متوسط عمر واگنهای مسافری در مسیر خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از حدود 30 به 18 سال شده است از اقدامات سه سال اخیر بوده است.
وی ادامه داد: طی این مدت، افزایش سرعت قطارهای مسافری در مسیر تهران – مشهد و بالعکس به حداقل 140 کیلومتر و برای قطارهای سریع السیر به 160 کیلومتر بر ساعت و کاهش 5/2 (دو و نیم) ساعته زمان سیر مسیر تهران – مشهد و بالعکس نیز انجام شده است.
ضیایی مهر تاکید کرد: بهره برداری از پروژه های تاثیرگذار در حوزه ریلی استان مانند اجرای پروژه سیستم اتوماتیک ترافیک قطارها (ATC) و بلاک میانی و طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد با اعتبار 5 هزار ریال، باعث افزایش 2 تا 2/3 برابری ظرفیت مسیر ریلی تهران – مشهد و بالعکس شد و ضمن روان شدن تردد قطارها از مبادی 28 گانه کشور به سمت مشهد موجب کاهش 80 درصدی تاخیر از مبدا مشهد قطارهای مسافری شد به طوری که متوسط تاخیر هر قطار از مشهد از حدود 4 دقیقه به کمتر از 30 ثانیه رسیده است. همچنین کاهش 36 درصدی تاخیر ورود قطارهای مسافری از مبادی ریلی سطح کشور به ایستگاه راه آهن مشهد را به دنبال داشته است.
مدیرکل راه آهن خراسان خاطرنشان کرد: افزایش ترانزیت ریلی محور ترانزیتی سرخس ظرف 5 سال اخیر با رشد 70 درصدی که از 370 هزار تن در سال 92 به یک میلیون و 300 هزار تن در سال 96 رسیده موجب افزایش سهم ترانزیت ریلی محور سرخس از کل ترانزیت ریلی کشور از 70 درصد به 85 درصد در سال گذشته شده است.