افتتاح بزرگترین ایستگاه تعمیر لوکوموتیو خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران
بزرگترین ایستگاه سرویس فنی و تعمیرات لوکوموتیو در استان «بالکان» ترکمنستان در مسیر خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان به بهرهبرداری رسید.
افتتاح بزرگترین ایستگاه تعمیر لوکوموتیو خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران
تیننیوز |
بزرگترین ایستگاه سرویس فنی و تعمیرات لوکوموتیو در استان «بالکان» ترکمنستان در مسیر خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان به بهرهبرداری رسید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشقآباد، بزرگترین و مجهزترین ایستگاه سرویس فنی، تعمیرگاهی و پارک لوکوموتیو در منطقه «برکت» واقع در استان «بالکان» در مسیر خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان در خاک ترکمنستان به بهرهبرداری رسید.
این ایستگاه توسط وزارت حمل و نقل ریلی این کشور جهت فعال و بهینه سازی بیشتر فعالیت خط راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان که کریدور ریلی «شمال-جنوب» نیز نامیده میشود، احداث و عصر دیروز طی مراسم رسمی به بهرهبرداری رسیده است.
ایستگاه ریلی «برکت» در استان بالکان در جنوب ترکمنستان در واقع تقاطع و مرکز اتصال خط آهن سه جانبه مذکور با شبکه سراسری ریلی ترکمنستان محسوب میشود.
لازم به ذکر است که خط راه آهن استراتژیک 928 کیلومتری متصل کننده 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به یکدیگر در اوائل دسامبر سال 2014 میلادی با حضور روسای جمهور 3 کشور افتتاح شد.
85 کیلومتر از این خط راه آهن در خاک ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 140 کیلومتر در قزاقستان واقع شده است، این خطآهن کشور قزاقستان را به ترکمنستان متصل کرده و پس از عبور از گرگان به سمت جنوب ایران یعنی خلیج فارس و آبهای آزاد حرکت میکند.
قرار بود با راهاندازی فاز اول این خطآهن سالانه 3 الی 5 میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن محموله جابجا شود که این میزان با گذشته 3 سال از راهاندازی این خط آهن بینالمللی آن طور باید و شاید فعال نیست.
کارشناسان بخش حملونقل بینالمللی معتقدند که با راهاندازی این خط آهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حملونقل بینالمللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته میشود.
موافقتنامه اولیه احداث این خط آهن، در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید.