معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع محدود را بر چند پروژه مهم کشور متمرکز کردهایم، گفت: با تکمیل راه آهن گیلان، حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب تکمیل و این مسیر مهم اقتصادی، شکل می گیرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از ایستگاه راه آهن فلکده رشت در جمع خبرنگاران افزود: تا پایان سال، منابع مالی مربوطه را برای پروژه خط آهن قزوین – رشت و چهار پروژه ریلی دیگر شامل مسیرهایی به سمت همدان، ارومیه، کرمانشاه و تبریز، متمرکز کردهایم.
وی ادامه داد: پروژهها در استانهای دیگر نیز در اولویت کار قرار خواهد گرفت و به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام می کنم که برای پنج پروژهای که امسال باید آماده شوند، مشکل مالی نداریم.
به گفته معاون رئیس جمهوری، تصمیم بر این است بجای آنکه منابع محدود را بین هزاران پروژه قطره چکانی توزیع کنیم، با اولویتبندی، چهار یا پنج پروژه را مشخص و همه منابع را برای آماده شدن آنها متمرکز کنیم و سپس، سراغ پروژههای دیگر برویم.
نوبخت با بیان اینکه تاکنون افزون بر ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور برای طرحهای عمرانی اختصاص یافته، گفت: براساس گزارش خزانه، ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده و با اختصاص اعتبار به پروژههای عمرانی، پروژه راه آهن قزوین – رشت نیز شتاب می گیرد.
وی با اشاره به اینکه خط ریلی قزوین – رشت به انزلی و آستارا در غرب استان گیلان اتصال می یابد، خاطرنشان کرد: این پروژه از پروژه های اقتصاد مقاومتی سال جاری است که انتظار داشتیم و داریم هرچه سریع تر در مهلت باقی مانده تا پایان سال، آماده شود.
معاون رئیس جمهوری با یادآوری بازدید چهارشنبه گذشته خود از مسیر راه آهن قزوین – رشت و آگاهی از مشکلات فنی پروژه ادامه داد: امروز هم از ایستگاه فلکده رشت بازدید کردم ولی ما میخواهیم ایستگاهی در داخل شهر رشت هم وجود داشته باشد.
نوبخت با اشاره به اینکه قطار این مسیر را با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طی خواهد کرد، تصریح کرد: سفر از این طریق، وسیله مناسبی هم برای گیلانی ها و هم گردشگران در تعطیلات خواهد بود و می توانیم بسیاری از تنگناهای ترافیکی کنونی را پشت سر بگذرانیم.
به گزارش ایرنا وی اتصال این مسیر به انزلی و آستارا را حائز اهمیت خواند و گفت: این قطعه متفاوت از قطعات دیگر و جزو پنج پروژه اقتصاد مقاومتی است و اهمیت آن به این دلیل است که این قطعه، حلقه مفقوده باقی مانده از کریدور شمال – جنوب است.
نوبخت با یادآوری برگزاری اجلاس سه جانبه تهران با حضور رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان در دهم آبان ماه جاری و تاکید سران بر شکل گیری سریع تر کریدور شمال – جنوب افزود: اگر این قطعه تمام شود، می توانیم تمام یا بخش قابل توجهی از کالاهای روسی را به بندر چابهار و نیز از بندر چابهار به انزلی و آستارا برسانیم.
وی ادامه داد: در آینده ای نزدیک در جوار همین ایستگاه، شاهد رفت و آمدها و کسب و کارهایی خواهیم بود و به طور قطع، در اشتغال منطقه و سرمایه گذاری در استان نقش موثری دارد بر این اساس، امیدواریم قبل از پایان سال جاری، شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم .
مسیر خط آهن قزوین – رشت ۱۶۴ کیلومتر است و ساخت آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده؛ این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. تکمیل پروژه این خط ریلی تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.
محمدباقر نوبخت عصر چهارشنبه گذشته با همراهی استانداران گیلان و قزوین، از پروژه راه آهن گیلان در منطقه منجیل و رودبار بازدید کرد. جلسه شورای برنامه ریزی استان نیز فردا (شنبه) به ریاست معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در رشت برگزار خواهد شد. پس از این جلسه، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان خواهد داشت.