فرهنگ صحیح استفاده از مترو
استفاده صحیح از وسایل، امکانات و تجهیزات عمومی نشان دهنده وجود فرهنگ صحیح در میان مردم یک جامعه است. تمیزی واگن ها، رعایت حال مسافران، توجه به علائم هشدار، رعایت قوانین و موازین حاکم در مترو همگی نشان دهنده آن است که مردم آموزش های لازم برای چگونگی استفاده از امکانات این صنعت را به صورت صحیح و درست دیده اند.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، نایب رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: مترو یکی از وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری است که در سال های اخیر در ایران گسترش یافته است و بیست سالی از بهره برداری آن در پایتخت می گذرد.
وی با اشاره به اینکه امروزه کمتر کسی است که در پایتخت زندگی کرده باشد اما از مترو این وسیله نقلیه پر طرفدار استفاده نکرده باشد.تصریح کرد: مترو پس از راه اندازی و بهره برداری توانست حجم زیادی از مسافران را در سطح شهر جابجا کند و با این کار از میزان قابل توجهی از ترافیک درون شهری کاسته است.
نوبخت گفت در کنار گسترش خطوط مترو حضور فروشندگان دستفروش در قطارهای مترو یکی از معضلاتی است که باوجود تلاش مسئولان هنوز هم در قطارهای مترو به چشم میخورد. این افراد با حضور خود و ساک هایی که به همراه دارند فضای زیادی را اشغال میکنند و به منظور فروش اجناس خود مجبورند که در راهروهای قطار دائم در تردد باشند. این امر باعث اشغال فضایی از قطار توسط فروشندگان میشود که اجازه حضور به کسانی که قصد دارند از مترو به عنوان وسیله رفت و آمد استفاده کنند، نمیدهد برای رفع این معضل احتیاج به همراهی مسافران داریم چرا که خرید نکردن از آنها تنها راه کار حل این معضل است.
وی افزود: هر قدر فرهنگ صحیح استفاده از مترو در جامعه بیشتر حاکم شود، علاوه بر افزایش کارایی و بهرهوری از این وسیله نقلیه عمومی، موجب افزایش طول عمر این نوع وسیله عمومی خواهد شد. بنابراین زمانی که مردم اصول و قوانین حاکم بر مترو را رعایت میکنند اولین و بیشترین سود را به خود کردهاند زیرا زمانی که وسایل نقلیه عمومی طول عمر بیشتری داشته باشد مسئولان هزینههای موجود را صرف گسترش و بهینه سازی این گونه اماکن میکنند و هر روز شاهد بهتر شدن این گونه فضاها در کشور خواهیم بود.
نوبخت با اشاره به اینکه جمعیت در کلان شهرها و کمبود قطارهای مترو غیر قابل انکار است، گفت: با رعایت برخی موارد و موازین میتوان از مشکلات پیش رو در مترو کاست یکی از این موارد رعایت نکردن فاصله قانونی خط زرد روی لبه سکو هاست که توسط برخی از مسافران نیز گلایه داشت و گفت: متاسفانه برخی به رغم تذکرات کارکنان مترو، از خط زرد سکوها عبور میکنند و در لبه مسیر حرکت قطار میایستند. در این حالت ممکن است به دلیل ازدحام جمعیت و یا کوچکترین بی احتیاطی یا سر خوردن پای مسافر، حوادث ناگواری اتفاق بیفتد و کسی جز مسافر خاطی جوابگوی این بی احتیاطی نخواهد بود.
مورد دیگر دویدن به سمت درهای نیمه بسته قطار های مترو و جلوگیری از حرکت به موقع قطار هاست. در این صورت مسافر محترم به زعم خود میخواهد سریعتر به مقصد خود برسد غافل از آنکه این حرکت وی موجب ایجاد اختلال در حرکت قطارها و دیر رسیدن شمار زیادی از مسافران خواهد شد.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه مترو با بیش از ۲۰ بهره برداری تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که بعد از سالها بهره برداری مسافران کمتر به آن توجه میکنند، ایستادن جلوی درهای خروجی قطار است. برخی مسافران با این توجیه که میخواهند چند ایستگاه بعد پیاده شوند، جلوی درب قطار را مسدود میکنند و مانع ورود و خروج مسافران به داخل یا خارج قطار میشوند.
بهتر است مسافران رعایت حال دیگر مسافران خود را بکنند و به گونهای از واگن های قطار استفاده کنند تا جا برای سایرین نیز وجود داشته باشد. این مورد مخصوصا در ساعات اوج تردد مردم در مترو بیشتر باید رعایت شود. همه دوست دارند بموقع به مقصد خود برسند. در بعد از ظهرها نیز که اغلب مردم از سر کار خود به منزل باز میگردند خسته هستند. بنابراین با مراعات حال یکدیگر و باز کردن فضا برای حضور تعداد بیشتری از هموطنان به قطار مترو فرهنگ نوع دوستی و همگرایی را در سطح جامعه رواج و گسترش دهیم.
از دیگر مواردی که هنگام سوار یا پیاده شدن مترو باید رعایت شود رعایت حال سالمندان و افراد مسن در مترو است. این افراد به دلیل کهولت سن قادر نیستند مانند سایرین به سرعت وارد یا خارج شوند بنابراین در هنگام تردد مراقب این قشر از افراد جامعه باشیم. همچنین وقتی سالمندان یا معلولان داخل قطار هستند با دادن جای خود به آنان علاوه بر جلب رضایت الهی سعی کنیم حس انسان دوستی را در جامعه تقویت کنیم.
برخی از مسافران قبل از اینکه مسافران داخل قطار به طور کامل خارج شوند اقدام به سوار شدن میکنند تا شاید یک صندلی خالی برای نشستن پیدا کنند اما غافل از آنکه با این کار علاوه بر ایجاد اختلال در روند سوار و پیاده شدن مسافران، ممکن است جلوی خروج برخی از مسافران را بگیرند و آنها مجبور باشند در ایستگاههای بعد پیاده شده و با قطار دیگری به ایستگاه قبل بازگردند. بنابراین بهتر است اول اجازه دهند مسافران پیاده شده و سپس از اقدام به سوار شدن کنند باید تلاش کنیم تا در جامعه نگاه خودخواهانه برای رسیدن به مقاصد خود نداشته باشیم. چه بسا وقتی که مراعات حال دیگران را میکنیم خداوند نیز در جای دیگر برای مراعات حال ما گره گشایی میکند.