به گزارش ریل نیوز به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت ساختوتوسعه زیربناهای حملونقل کشور؛ خیرالله خادمی درخصوص عملیات اجرایی در این مسیر ریلی اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار بخشهای دیگر این پروژه نیز حدفاصل تهران تا قم پیشرفت خواهد داشت.
وی عمده مشکلات بر سر راه پیشرفت این پروژه را کمبود اعتبار دانست و خبر داد: درحالحاضر منتظر گشایش السی به منظور تامین مالی پروژه به ارزش ۶/ ۹ میلیارد یوآن از سوی بانک مرکزی هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه به استان اصفهان گفت: با حضور در کارخانه ذوب آهن اولین محموله ریل ملی E۱ از سوی این کارخانه به میزان ۱۳۰۰ تن تحویل وزارت راه و شهرسازی شد.
وی افزود: قرار است اولین محموله ریل ملی در تکمیل راهآهن میانه- تبریز استفاده شود.
خادمی راهاندازی خط تولید ریل ملی در کشور را اقدام مهمی در حمایت از صنایع و تولیدات داخلی ذکر و عنوان کرد: با همکاری شرکت ساختوتوسعه و شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان گام بلندی در جهت خودکفایی کامل کشور در تامین ریل مورد نیاز توسعه شبکه راهآهن سراسری برداشته شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر از روند احداث آزادراه کنارگذر شرق اصفهان نیز بازدید کرد و گفت: این پروژه در کاهش ترافیک درون شهری اصفهان نقش مهمی دارد و با هدف تکمیل کریدور اصلی آزادراهی شمال-جنوب کشور در سه قطعه اجرایی طراحیشده است.
پیشرفت ۷۶ درصدی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان
خادمی در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان کاهش ۷۵ دقیقهای زمان و ۲۵ کیلومتری طول مسیر را ازجمله مزایای این طرح عنوان کرد و افزود: قطعات اول و دوم آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۶درصد درحال احداث است که با توجه به اهمیت این پروژه تسریع در عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت ساختوتوسعه تاکید کرد: طبق برنامهریزی صورت گرفته دو قطعه اول این آزادراه به طول ۶۳ کیلومتر تا سال ۱۳۹۹ آماده بهرهبرداری خواهد بود. وی در توضیح وضعیت اجرایی قطعه سوم این پروژه اظهار کرد: این قطعه ۳۰ کیلومتر طول دارد و درحالحاضر قرارداد مشارکت آن مبادله و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.
خادمی به همراه وزیر راه و شهرسازی از روند اجرای راهآهن قم- اصفهان نیز بازدید کرد و با تاکید بر اهمیت این مسیر ریلی برای سفر از پایتخت به اصفهان گفت: این خط آهن نخستین تجربه کشور در دستیابی به تکنولوژی روز دنیا در حملونقل ریلی سریعالسیر است و بهرهبرداری از آن با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت زمان سفر از پایتخت به اصفهان و برعکس را یک ساعت و ۴۵ دقیقه کوتاه میکند.
مدیرعامل شرکت ساختوتوسعه ادامه داد: با توجه به حجم بالای مسافر از تهران به اصفهان احداث این مسیر ریلی از پایتخت به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور یک اولویت ضروری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سرعت سیر قطار در این مسیر ریلی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است که به این ترتیب زمان سفر از تهران تا اصفهان به یک ساعت و ۴۵ دقیقه کاهش خواهد یافت.
وی طول این مسیر ریلی را ۴۱۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: هماکنون عملیات اجرایی در محدوده قم تا اصفهان با پیشرفت فیزیکی ۵۸ درصد در بخش زیرسازی درحال انجام است.