به گزارش ریلنیوز به نقل از ایرنا ،ماکان پدرام اظهار کرد: حمل مصالح با همکاری اداره کل راه آهن منطقه شمال ۲ و در اختیار گذاشتن واگن های مخصوص حمل شن و ماسه برای تسریع در اجرای پروژه های عمرانی، عملیات حمل مصالح راهسازی از طریق راه آهن رشت- قزوین آغاز شده است.
وی تصریح کرد: حمل مصالح راهسازی از طریق این مسیر ریلی علاوه بر اینکه موجب کاهش تردد ماشین های سنگین حمل بار در محورهای مواصلاتی استان خواهد شد، کاهش تصادفات و حوادث جاده ای را نیز بدنبال دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با برشمردن مزیت های حمل و نقل از طریق راه آهن خاطر نشان کرد: انتظار می رود تا پیمانکاران بخش خصوصی هم از این روش برای حمل مصالح استفاده نمایند.
به گزارش ایرنا، نیمه اسفندماه سال گذشته راه آهن قزوین – رشت با حضور رئیس جمهوری و هیأت هایی خارجی، به طور رسمی افتتاح شد. راه آهن قزوین – رشت به صورت یک خطه، از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران – تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
راه آهن قزوین – رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال – جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت – قزوین ، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.
اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه جاری از مبدأ خوزستان به رشت رسید.