به گزارش ریلنیوز به نقل از تسنیم، علی امام از بهرهبرداری ۳ رام قطار باقیمانده پروژه ۱۰ رام قطار (۷۰ واگن) در ابتدای سال جاری خبر داد و با اشاره به اینکه بخش عمدهای از این قطارها در شهریور و دی ماه سال گذشته به ناوگان متروی تهران افزوده شد، اظهار کرد: قطارهای باقیمانده در پایان مرحله مونتاژ قرار دارند و تست آنها بهزودی آغاز میشود.
وی با ابراز اینکه این ۳ رام قطار، آخرین سری باقیمانده از پروژه ۷۰ واگن یا ۱۰ رام قطار است، گفت: هر یک رام از آنها هزینهای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در بر داشته و با رعایت ایمنی و استانداردهای لازم ساخته شده است.
مدیرعامل شرکت متروی تهران همچنین با اشاره به کمبود ناوگان در متروی تهران گفت: برای دستیابی به سرفاصله حرکتی ۲ونیم دقیقه، بهازای هر یک کیلومتر خط مترو به ۲ تا ۳ رام قطار نیاز داریم، در این صورت امکان جابهجایی ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر در هر جهت، در هر ساعت و در هر خط وجود دارد. شرایط کمبود ناوگان در متروی تهران باعث شده است که در برخی از خطوط، قطارها هنوز به سرفاصله حرکتی ۲ونیم دقیقه نرسیده باشند، بنابراین فشار بیشتری به ناوگان فعلی وارد میشود.
وی در ادامه افزود: این در حالی است که بهطور معمول حداقل باید ۱۰ درصد از ناوگان مترو در شرایط تعمیر و نگهداری باشند تا ناوگان بهرهوری مناسب و ایمن داشته باشد؛ اما بهدلیل کمبود ناوگان در متروی تهران و نیز اهمیت تسهیل شرایط تردد مسافران عملاً این میزان کمتر است.
امام با اشاره به اینکه بهجز قطارهای ۲طبقه خط ۵ متروی تهران، ۱۶۷ رام قطار در خطوط متروی تهران وجود دارد، عنوان کرد: بهدلیل نیاز فوری برای تأمین واگن خطوط در حال توسعه و نیز تأمین واگن برای خطوط در حال بهرهبرداری با هدف کاهش سرفاصله حرکتی قطارها و کاهش فشار بر ناوگان، برنامهریزی برای تأمین ۳۰ رام قطار (۲۱۰ واگن) در سال جاری انجام شده است.
مدیرعامل شرکت متروی تهران تأکید کرد: این برنامهریزیها به این معنی است که با توجه به زمانبر بودن فرآیند ساخت واگن، شرکت متروی تهران در پایان سال جاری و در صورت پیشرفت روندهای قراردادی انجام کار، تأمین بودجه و رفع موانع مالی باید بتواند از اواخر سال بهتدریج، ۳۰ رام قطار را به خطوط مترو وارد کند.
وی در پایان عنوان کرد: این در حالی است که برای سالهای آتی چنین برنامهریزیهایی نیز باید دنبال شود تا بتوان ضمن تأمین ناوگان برای خطوط در حال توسعه، اقدامات لازم را برای کاهش فشار بر ناوگان در خطوط موجود، انجام داد و در راستای تسهیل شرایط کاهش سرفاصله حرکت قطارها به ۲ونیم دقیقه اقدام کرد، این در شرایطی است که برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار پایانه آزادگان در خط ۳، پایانه کلاهدوز در خط ۴ و تسریع در تکمیل پایانه اکباتان در خط ۴ در سال ۹۸ از سوی شرکت مترو انجام شده است.