به گزارش ریلنیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا قربانی با بیان اینکه مستند سازی اراضی و املاک دولت یک تکلیف قانونی برای حفظ و حراست از بیت المال است، افزود: در این راستا اداره کل راه آهن منطقه آذربایجان برای ساماندهی اراضی و املاک خود اقدام به نقشه برداری کاداستری از کل اراضی خود کرده است.
وی اظهار داشت: پس از این اقدام و ارائه نقشه اراضی و املاک این اداره کل به ادارات ثبت منطقه، نسبت به تثبیت اراضی در سامانه کاداستر کل کشور اقدام شد و برای ۹۰ درصد از اراضی و املاک سند مالکیت تک برگ کاداستری اخذ شد.
قربانی، ادامه داد: در این راستا مشکل سند مالکیت ایستگاه راه آهن مرند که از قدیمی ترین ایستگاه های راه آهن منطقه آذربایجان است و دعاوی مختلف از سوی اشخاص و ارگان های مختلف جهت مالکیت بر اراضی و املاک آن در سال های متمادی مطرح بود با پیگیری های مستمر واحد حقوقی این اداره کل با صدور سند مالکیت کاداستری به مساحت حدود ۱۴ هکتار حل شد.
به گزارش ایرنا، نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد.
راهآهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزدهگانه راهآهن ایران در محورهای تبریز – میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه – ارومیه و در آینده نزدیک میانه – بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.
راهآهن آذربایجان به استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمترسانی میکند.