به گزارش خبرگزاری فارس، توسعه چابهار و خط ریلی چابهار ـ سرخس، دو گام تجاریسازی شاخه شرقی کریدور شمال ـ جنوب هستند که نیازمند تعامل و همکاری با بخش غیردولتی در جهت تجاریسازی مزیت جغرافیایی کشور است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، علیاکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: قرارداد با هندیها در بندر چابهار امضا و مبادله شده و هندیها در حال بهرهبرداری از فاز یک بندر چابهار هستند. مبلغ قرارداد یاد شده ۱۲۰ میلیون دلار بود که اکنون ۸۵ میلیون دلار آن در حال انتقال است، همچنین قراردادهای تجهیزات ساخت در این بندر نیز در حال انتقال است.
او با اشاره به حضور روسها در تهران و دیدار با رئیسجمهور کشورمان، افزود: در این جلسات درخصوص کریدور شمال- جنوب نیز بحث و گفتوگوهای مفصلی انجام شد.یکی از موارد مورد تاکید دولت و رئیسجمهور، استفاده حداکثری از توان و پتانسیل بخش خصوصی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرشانکرد: در این راستا، شاهد انعقاد ۳۰ تفاهمنامه و قرارداد به ارزش ۹۳ هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی داخلی و خارجی بودیم که کار اجرائی به زودی در هفت بندر کشور آغاز خواهد شد و تفاهمنامههای یاد شده در مدت کوتاهی به قرارداد تبدیل میشوند.
وی تصریح کرد: به طور قطع سرمایهگذاری بخش خصوصی در مقوله توسعه دریا محور منجر به خلق ارزش افزوده و اشتغال در مناطق بندری خواهد شد.
اهمیت بینالمللی کریدور چابهار- سرخس
مهدی محمدی؛ کارشناس حملونقل و ترانزیت هم گفت: با توجه به شناخت نیازهای لجستیکی و ترانزیتی هندیها و کشورهای آسیای مرکزی، ضروری است هر چه سریعتر از مزایای بندر چابهار و مسیر ریلی چابهار-سرخس برای اتصال شبهقاره هند به کشورهای محصور در خشکی شمال شرق ایران استفاده شود.
وی تأکید کرد: فعالسازی شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب باید در اولویتهای دولت قرار گیرد زیرا این اقدام میتواند با پیوند منافع اقتصادی کشورهای ذینفع، گامی مهم در جهت بهبود موقعیت ژئواستراتژیک کشور در نظم نوین جهانی باشد.
راهی برای توسعه شرق کشور
گفتنی است، براساس نظر کارشناسان، توصیه شده است که ساخت و بهرهبرداری از پسکرانه ریلی بندر چابهار یعنی چابهار-سرخس، به بخش غیردولتی واگذار شود تا تامین مالی پروژه و اجرای آن را تسریع کنند تا کشور از منافع مستقیم و غیرمستقیم آن بهرهمند شود.
کارشناسان معتقدند که با ورود بخش غیردولتی به سرمایهگذاری و اپراتوری شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب، تحولی در امنیت و توسعه شرق کشور ایجاد خواهد شد. این تغییر و تحول میتواند به اشتغالزایی، همبستگی منافع اقتصادی برای افزایش انعطافپذیری در برابر تحریمها، احیای نقش فعال در زنجیره ارزش منطقهای و فراتر از آن، تنظیم منافع مشترک مردم با دولت و حاکمیت منجر شود.