مصطفی رضایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این محموله ترانزیتی شامل ۴۰ کانتینر حامل شکر از مبدا امارات متحده عربی و ۶ واگن حامل بار صادراتی سیمان از ایران دیروز سه شنبه پس از عبور از مرز ریلی شمتیغ در شهرستان «خواف» به ایستگاه «روزنک» هرات افغانستان رسید.
وی اضافه کرد: این محموله نخستین بار ترانزیتی از مبدا امارات و به وزن هزار و ۲۰۰ تن است که از بندرعباس بارگیری و به قطار منتقل و سپس به وسیله شبکه ریلی کشور از مرز شمتیغ وارد افغانستان شد.
مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: در هفته های جاری تقریبا هر روز، یک قطار از گذرگاه ریلی خواف-هرات وارد افغانستان می شود که سیمان ساختمانی، بیشترین حجم انتقالات را به خود اختصاص داده است.
رضایی در خصوص دلایل رونق این خط ریلی در فصل زمستان افزود: تخصیص لوکوموتیو ثابت در خاک افغانستان در جا به جایی ریلی کالا، به کارگیری تیم بازرگانی و سیر و حرکت حرفه ای در ایستگاه روزنک افغانستان، همکاری تمام عیار راه آهن ایران و اعتماد سازی بین تجار افغانستانی برای بهره گیری از ظرفیت این خط ریلی و اعمال تخفیف های مشترک راه آهن ایران، راه آهن افغانستان و کنسرسیوم ریلی از دلایل رونق راه آهن خواف-هرات است.
گذرگاه ریلی خواف-هرات با اتصال شبکه ریلی ایران به هرات در غرب افغانستان، نقش کلیدی در ارتباطات منطقهای ایفا میکند و به عنوان بخشی از گذرگاه ریلی شرق به غرب جهان، مسیری ۲ هزار کیلومتری را از چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا ایجاد کرده است.
گذرگاه گمرک مرزی «شمتیغ» بین ایران و افغانستان سال ۱۳۹۹ در شهرستان مرزی خواف واقع در جنوب شرقی خراسان رضوی گشایش یافت.
شمتیغ به عنوان گذرگاه رسمی گمرک مرزی در مسیر راهآهن خواف – هرات در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری با خواف قرار دارد و مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.