آیین آغاز به کار لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ظهر دیروز با حضور عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) برگزار شد.
محمدمهدی زارعی در این آیین اظهار داشت: اضافه شدن یک دستگاه لوکوموتیو اختصاصی به ناوگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، پیشرفت فیزیکی و عملیات مکانیزه ریلگذاری پروژه راهآهن زاهدان- چابهار را تسریع و تسهیل میکند. لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نخستین لوکوموتیو ساخت داخل است که وارد سیستان و بلوچستان میشود.
سرپرست ادارهکل راهآهن جنوب شرق گفت: اتصال بندر چابهار به شبکه راهآهن و امتداد آن تا پایانه میلک، شمتیغ و سرخس و افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب تقویت و رونق کریدور ترانزیتی شمال- جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور میشود.
وی افزود: کریدور شمال- جنوب، مهمترین حلقه تجارت آسیا و اروپا است که شاخصه آن نسبت به سایر مسیر ها از نظر زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه ۳۰ درصد ارزان تر است.
وی بیان کرد: کریدور شمال- جنوب از هند شروع و پس از گذر از ایران و سایر کشور ها به روسیه میرسد، مسافت ۶ هزار و ۹۴۸ کیلومتری، زمان در نظر گرفته شده برای این کریدور ۱۹ روز است.
سرپرست ادارهکل راه آهن جنوب شرق ادامه داد: مسیر رایج برای ترانزیت کالا از بمبئی به مسکو یک مسیر دریایی وجود داشت که از دریای عمان آغاز و از خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیرترانه، دریای شمال و دریای بالتیک میگذشت و حدودا ۴۵ روز به طول میانجامید.
وی تصریح کرد: تقریباً ۴۰۰ پروژه راه و راهآهن در کریدور شمال- جنوب قرار دارد که پروژه راه آهن چابهار- زاهدان و پروژه راه آهن رشت- آستارا مهمترین پروژههای حوزه حمل و نقل ریلی جهت رونق این کریدور محسوب میشود.
زارعی خاطرنشان کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، نزدیکترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آبهای آزاد است، کریدور شمال- جنوب که درحال حاضر از بندر بمبئی آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل میشود؛ با طرح توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار، رونق اقتصادی و اشتغال زایی را به دنبال دارد.