مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران از امضای قرارداد برقیسازی یکهزار کیلومتر خط ریلی با شرکتی چینی خبر داد و افزود: افزایش قطارهای کانتینری دو کشور در دستور کار است.
جبارعلی ذاکری در دیدار با رئیس راهآهن چین با اشاره به تعمیق همکاریها بین دو کشور در سالهای اخیر، ازسرگیری قطارهای کانتینری بین چین و ایران از سال ۲۰۲۴ میلادی را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد همکاریها بین دو راهآهن گسترش یابد.
وی ایران را شریکی مهم در چارچوب طرح «یک کمربند و یک جاده» دانست و با تاکید بر لزوم هماهنگی برای ثبات قیمتها و تسهیل فرآیندهای گمرکی در کریدور جنوبی به طرحهای برقیسازی و دوخطه کردن کریدور شرق- غرب در ایران، از مرز سرخس تا مرز رازی اشاره و اظهار کرد: قرارداد برقی کردن حدود یکهزار کیلومتر از این محور با هدف افزایش ظرفیت حمل بار ریلی از پنج میلیون به ۱۵ میلیون تن، با یکی از شرکتهای چینی امضا شده است.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه کریدور شرق- غرب به سه شاخه شمالی، میانی و جنوبی تقسیم میشود، افزود: پیشنهادی از طرف راه آهن افغانستان به ایران مبنی بر ساخت خط ریلی از کاشغر چین به افغانستان با خط استاندارد در کریدور شرق- غرب داده شده است. این امر فرصت خوبی برای ایران و چین است که ارتباط ریلی بین این دو کشور به صورت یکپارچه و با خط ریلی استاندارد برقرار میشود.
ذاکری با اشاره به سرمایهگذاری تعدادی از شرکتهای خارجی در بندر خشک آپرین، از راهآهن چین برای سرمایهگذاری در این بندر ریلی دعوت کرد.
ضرورت روابط راهبردی ایران و چین
گفتنی است، همکاری اقتصادی ایران و چین بهویژه در زمینههای حملونقلی، میتواند منجر به بازتعریف و تقویت روابط دوجانبه و افزایش قدرت اقتصادی هر دو کشور در سطح منطقهای و جهانی بشود که سپری در برابر زیادهخواهیهای آمریکا خواهد بود.
البته تحولات جهانی، رویدادهای ژئوپلیتیکی، روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیسجمهور منتخب آمریکا و جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی، زمینههای همکاری نزدیکتر میان دو کشور را فراهم کرده است.
زمینههای روابط اقتصادی ایران و چین
سفیر چین در تهران دیروز در مصاحبهای عنوان کرد که «مایلیم برای ایجاد یک اقتصاد جهانی انعطافپذیرتر با ایران همکاری کنیم. مایلیم با طرف ایرانی برای توسعه همکاری کمربند و جاده، پیشبرد دستور کار اقتصادی و تجاری تحت سازمان همکاری شانگهای (SCO)، بریکس و سایر چارچوبهای چندجانبهای و ایجاد یک اقتصاد جهانی انعطافپذیرتر از طریق همکاری بینالمللی نزدیکتر، همکاری کنیم.»
به گفته کارشناسان روابط بینالملل، تعریف پروژههای راهبردی که دارای منافع برد-برد است، شراکت راهبردی عمیقی میان دو کشور را شکل می دهد. البته سند جامع ۲۵ ساله میان دو کشور که در سال ۲۰۲۱ به امضا رسید؛ چشمانداز همکاریهای دو کشور را ارتقا بخشیده است.
یکی از مهمترین ابعاد همکاری اقتصادی ایران و چین، حوزه انرژی است. زمینه دیگر، کریدورهاست. همکاری در توسعه بندر شهیدرجایی و نقشآفرینی در ابتکار کمربند-راه چین (BRI) که مسیر چین-اروپا را میتواند به صورت زمینی مانند عصر راه ابریشم برقرار کند از جمله همکاری در کریدورهاست.
این مسیر زمان انتقال کالا را از ۴۰ روز دریایی به حدود ۱۵ روز زمینی کاهش داده و ایران را بههاب ترانزیت اوراسیا تبدیل میکند و موجب دور زدن مسیرهای دریایی تحت کنترل ناوگان آمریکا میشود. همچنین اتصال چین به غرب آسیا از شرق ایران، منافع زیادی برای دو طرف دارد.
ارتباط زمینی، دو مسیر دارد؛ اول اتصال به کریدور ۶۰ میلیارد دلاری چین- پاکستان (CPEC) و دوم اتصال از طریق جاده واخان افغانستان (چندی پیش حساب کاربری بریکس از قول شینجینگپینگ نقل کرده بود که ارتباط چین و ایران از طریق افغانستان فرصتی بینظیر و در حال انجام است).