• امروز : سه شنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 9 September - 2025
کل اخبار 7678اخبار امروز : 0
0

مشخص شدن پیمانکار چینی پروژه خط ریلی برقی مشهد-تهران

  • کد خبر : 39495
  • 17 شهریور 1404 - 21:55
مشخص شدن پیمانکار چینی پروژه خط ریلی برقی مشهد-تهران
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه خط چابهار- زاهدان تکمیل کننده کریدور جنوب به شمال است گفت: با تکمیل این خط تنها بندر اقیانوسی کشور به راه آهن جنوب به شمال متصل خواهد شد و هند و چین به مسکو و کشورهای غرب دریای خزر به آسانی دسترسی خواهند داشت.

روز گذشته در دیدار رهبر انقلاب با اعضای دولت مهمترین راهبردهای اقتصادی کشور تبین شد.

یکی از تاکیدات رهبر انقلاب گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه و اجرا تفاهم نامه های منطقه ای و بین المللی بود.

رئیس دولت چهاردهم نیز در این جلسه با اشاره به اهتمام دولت در تکمیل خط ریلی چابهار زاهدان آنرا تکمیل کننده کریدور جنوب به شمال عنوان کرد.

جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهر سازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص آخرین وضعیت راه آهن چابهار به زاهدان و صحبت‌های سفیر هند در خصوص اهمیت این خط ریلی برای سرمایه گذاری هند در چابهار گفت: این خط مهمترین قسمت، پازل کریدور جنوب به شمال است و با راه اندازی آن این کریدور عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: هندی‌ها مدت زمان زیادی هست که منتظر تکمیل این خط و دسترسی به بازار مسکو و کشور‌های شمال ایران هستند؛ به طوریکه با تکمیل شدن این خط، انتظار داریم سرمایه گذاری‌های شرکت‌های خارجی و بخش خصوصی خودمان در بندر چابهارافزایش پیدا کند. چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و با عمق زیادی که دارد، کشتی‌های پهن پیکر می‌توانند به راحتی در کرانه آن پهلو بگیرند، از طرفی بیشتر مراودات ما با چین از طریق دریا است و با توجه به محدودیت‌هایی که در خط ریلی بندرعباس به بافق داریم، این خط کمک زیادی به کم شدن حجم بار ترانزیتی از این خط خواهد کرد.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: چین از طریق خطوط ریلی به کشور‌های اسیای مرکزی متصل است، اما جابجایی بار به کشور‌های غرب حوزه دریای خزر از طریق این خط آسان‌تر است. انتظار داریم تا پایان سال جاری کار احداث خط ریل چابهار-زاهدان به اتمام برسد و از ابتدای سال آینده این خط وارد مدار شود. پیش بینی ما این است که در فاز اول بین ۳ تا ۵ میلیون تن بار از این خط جابجا شود، زیرا در برخی گلوگاه‌ها یک خط ریلی است که به مرور گسترش پیدا می‌کند و به ظرفیت این خط اضافه خواهد شد. از طرفی با تکمیل خط ریلی شرق به غرب که از ایستگاه یونسی شروع می‌شود و پس از بیرجند به زاهدان می‌رسد قطعا ظرفیت این کریدور افزایش خواهد داشت.

معاون وزیر راه در خصوص اظهارات خود مبنی بر اینکه هر ماه یک تفاهم نامه با بخش خصوصی امضا خواهد شد گفت: تا به امروز ۳ تفاهم نامه امضا شده و ۳ تفاهم نامه دیگر در مرحله نهایی است در قالب این تفاهم نامه‌ها نزدیک به ۸۲ همت سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بخش‌های مختلف راه آهن انجام شده است.

ذاکری در خصوص برقی شدن خط ریلی تهران – مشهد گفت: این پروژه یکی از طرح‌های ملی و جزو اولویت‌های دولت چهاردهم است و علاوه بر راه آهن، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز به دنبال اجرایی کردن آن هستند. مصوبه این طرح نیاز به یک اصلاح داست که ۲۰ روز پیش در شورای اقتصاد مطرح و اصلاح شد. قرارداد فنی و اجرایی آن با شرکت‌های چینی انجام و تفویض اختیار انجام شده، از سوی دیگر بانک مرکزی نیز از طریق یکی از بانک‌های چینی کار‌های فاینانس آن را انجام داده و پیمانکار چینی آن مشخص شده است. مطابق طرح اعلام شده فاز اول این خط مسیر تهران به سمنان است.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=39495

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.