دو ابرپروژه مهم ریلی کشور، مسیرهای اردبیل–میانه و چابهار–زاهدان، در آستانه تکمیل قرار گرفتهاند و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هوشنگ بازوند، هر دو طرح با سرعت بیسابقهای در حال پیشرفت هستند.
هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، در نشست ویدئویی با وزیر راه اعلام کرد که پروژه اردبیل–میانه ۹۵ درصد و خط راهآهن چابهار–زاهدان نیز بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بازوند با اشاره به حضور روزانه بیش از ۵ هزار نفر نیروی انسانی در پروژه چابهار–زاهدان گفت که در مسیر اردبیل–میانه نیز سه پیمانکار بزرگ بهطور همزمان فعالاند و عملیات تکمیلی ایستگاه اردبیل که پیش از سفر وزیر با رکود مواجه بود، اکنون با پیمانکار جدید در حال اجراست.
ساخت ساختمان ایستگاه اردبیل رو به پایان است و خطوط فرعی آن نیز تکمیل میشود.
تنها هشت کیلومتر تا تکمیل نهایی باقی مانده و طبق اعلام بازوند، «روزانه ۴۰۰ متر ریلگذاری» در این مسیر انجام میشود.
اهمیت پروژه اردبیل–میانه تنها در اتصال یک استان مرزی به شبکه ریلی کشور نیست؛ بلکه پیچیدگی فنی آن نیز قابل توجه است.
محدوده ایرانشهر–نیکشهر ۷۱ درصد پیشرفت دارد و مسیر چابهار–نیکشهر نیز با ۸۲ درصد پیشرفت تنها ۴۷ کیلومتر ریلگذاری تا تکمیل فاصله دارد.
او اضافه کرد که تنها در مهرماه امسال ۵۰ کیلومتر ریلگذاری انجام شده که «رکوردی ملی» بهشمار میرود.
خطیبی نیز تأکید کرد که در یک سال گذشته ۳۰۰ کیلومتر ریلگذاری در مسیر چابهار–زاهدان انجام شد؛ در حالیکه متوسط ریلگذاری کشور در دو دهه گذشته حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در سال بوده است.
با ادامه این روند، مسئولان وزارت راه اعلام کردند که ریل تا پایان امسال به چابهار خواهد رسید؛ گامی تاریخی که بندر اقیانوسی ایران را به شبکه راهآهن کشور متصل کرده و جایگاه ایران را در کریدورهای بینالمللی بهطور جدی تقویت خواهد کرد.




















