به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران نوراله بیرانوند معاون برنامه ریزی و حمل ونقل راه آهن گفت:پروژه آستارا- آستارا در راستای تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و جنوب به غرب طراحی شد و پیرو آن ۸.۵ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک آذربایجان و ۱.۵ کیلومتر خط ریلی در خاک ایران احداث شد.
بیرانوند با اشاره به اینکه این کریدور موقعیت ارتباطی ایران را ارتقا خواهد داد، گفت:این مسیر ریلی؛ ایران را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و ازسمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل میکند.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن خاطرنشان کرد: پیش بینی میشود حداقل ۲ میلیون تن بار از این مسیر ترانزیت شود.
بیرانوند بابیان اینکه کشورآذربایجان سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری دراین پروژه میکند؛ تصریح کرد: با افتتاح این پروژه، رینگ ریلی شمال به جنوب و جنوب به غرب عملیاتی میشود و این اتفاق تحول عمدهای را در حمل و نقل بین المللی و منطقهای ایجاد خواهد کرد.
وی تصریح کرد:درحال حاضر مسیر دریایی در این محور به طول ۱۶ هزار کیلومتر درحال فعالیت است و با افتتاح این پروژه؛ جابه جایی بار از مسیر ۱۰ هزار کیلومتری میسر خواهد شد به این ترتیب که جابه جایی بار در مسیر دریایی که ۴۵ روزه زمان میبرد با بهره گیری از مسیر ریلی به ۲۵ روز کاهش خواهد یافت و این مهم کاهش ۳۰ درصدی هزینه در حمل و نقل کالا را به همراه خواهد داشت.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با بیان اینکه برای تکمیل کریدور ریلی مذکور احداث خط ریلی رشت- آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر در اولویت قرار گرفته است گفت: تامین مالی بلند مدت (فاینانس) این پروژه توسط کشور آذربایجان انجام میگیرد و قرار داد تامین مالی آن درآینده نزدیک بین دوکشور امضا خواهد شدو عملیات ساخت این محور ریلی در سال ۱۳۹۷ شروع خواهد شد.
بیرانوند تصریح کرد: تا زمان تکمیل پروژه رشت- آستارا ترانزیت کالا از مسیر آستارا به بنادر جنوبی ایران از طریق حمل و نقل ترکیبی انجام خواهد شد که توافقات لازم بین کشورهای ذی نفع در این کریدور به عمل آمده است.