رییس راه آهن آذربایجان:
قطار مسافری باکو- تفلیس – قارص سال آینده راه اندازی می شود
قربان اف، با اشاره به اهمیت کریدور حمل و نقل ترانس خزر برای منطقه ، اظهار داشت برای حمل و نقل محموله های مختلف در این مسیر باید تعرفه های واحد از سوی کشورهای حاضر در این طرح به کار گرفته شود .
وی همچنین خاطر نشان کرد جمهوری آذربایجان تعرفه حمل و نقل غلات و ذغال سنگ از طریق خاک خود را کاهش داده است .
رئیس راه آهن قزاقستان ، نیز در این مجمع به تشریح کارکرد مسیر ترانس خزر و افزایش ظرفیت حمل و نقل در این کریدور ، پرداخت و گفت : در سه ماه اول سال میلادی جاری، حجم حمل و نقل محموله ها در مسیر ترانس خزر در مقایسه با زمان مشابه سال پیش ، هشت درصد افزایش یافته و به 302 هز ار تن رسیده است .
کانات آلپیسبایف ، افزود: در سال جاری میلادی حجم حمل و نقل ، از مسیر باکو – آکتائو – باکو 15 هز ار TEU بوده است و همچنین در سه ماه سال جاری 6.1 هزار تن و یا 352 کانتینر از چین به اروپا حمل شده است که سال گذشته این رقم دو هزار تن بود.
آکتائو از بنادر تجاری قزاقستان است.
به گفته وی مسیر حمل و نقل ترانس خزر از ظرفیت های واقعی حمل و نقل یک میلیون تن محموله برخوردار ا ست .
در این مجمع بین المللی ، برنامه حمل و نقل محموله ها در سال جاری میلادی از طریق مسیر ترانس خزر ، فعالیت مجمع بین المللی حمل و نقل ترانس خزر ، تعیین تعرفه های حمل و نقل رقابتی برای محموله های مختلف از جمله غله و ذغال سنگ از قزاقستان و از طریق جمهوری آذربایجان به مقصد بنادر گرجستان ، افزایش قابلیت رقابت مسیر حمل و نقل ترانس خزر در انتقال محموله ها از چین به ترکیه و اروپای جنوبی و بالعکس ، به کار گیری تعرفه هماهنگ شده برای حمل و نقل کانتینرها در کشتی های فیدر در مسیر ترانس خزر بررسی شد .
در پایان این مجمع ،یک یادداشت تفاهم همکاری از سوی مسئولان راه آهن ، کشتیرانی و بنادر جمهوری آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان ، ترکیه و اوکراین به امضا رسید .