طرح برقی سازی و ارتقا را ه آهن اینچه برون به گرمسار باهدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی به عنوان یکی ازطرحهای با اهمیت در توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه تعریف شده و با تصویب هیئت محترم وزیران در دستور کار راه آهن ج.ا.ا. قرار گرفته است دراین راستا شرکت را آهن بین المللی روسیه RZDIازسوی دولت روسیه به عنوان پیمانکار اصلی قرار داد به راه آهن ایران معرفی شده است.
این طرح شامل بسته های کاری برقی سازی مسیر تامین لکو موتیو های برقی –ساخت وتجهیز دپوهای تعمیراتی لکوموتیو-اصلاح مسیر سازهای فنی و توسعه خطوط ایستگاهها ارتقا سیستم علائم و ارتباطات و تامین ماشین آلات نگهداری شبکه برق می باشد.
طول مسیر اینچه برون گرمسار 495کیلومتر ، دارای 32 ایستگاه و 95 تونل به طول 26 کیلومتر و 1500 پل و آبرو به طول 6850 متر بوده و این محور در کریدور ترانزیتی شمال به جنوب می باشد .بلندترين نقطه: گدوک با ارتفاع 2212 متر ، 187 كيلومتر مسير جلگهاي و سرسبز و 113 كيلومتر كوهستاني و بزرگترین پل مسیر: پل ورسك بهطول 86 متر با دهانه اصلي 66 متر و ارتفاع 110 متر وحداکثر شيب و فراز: 28 در هزار می باشد همچنین ايستگاههاي مهم مسیر : اینچهبرون ،گرگان، بندرتركمن، قائمشهر، پل سفيد، ورسك، فيروزكوه می باشد.
اهداف طرح :سرعت قطار باری 100کیلومتر برساعت با ظرفیت 9الی 10میلیون تن قطارمسافری 120الی 160کیلومتر در ساعت با 7 زوج
شرح کارهای قرارداد
– مهندسی کل پروژه – برقی سازی : سیستم برق بالاسری (برای 495 کیلومتر مسیر و 32 ایستگاه و 2 دپو) – پستهای کشش و سایر پستها شامل 7 پست کشش، 16 پست جداساز، 12 پست موازی ساز، 16 پست اتوترانس – تامین توان (توسعه پستهای ملی- 7 مورد) – خطوط انتقال نیرو – اسکادا (شامل مرکز اصلی در ساری و مرکز پشتیبان در تهران) – روشنایی محوطه ایستگاهها (31 ایستگاه) – احداث اداره برقی سازی در ساری – احداث مرکز آموزش برقی سازی در ساری – حفاظت از خطوط لوله عبوری (4 مورد) – تدابیر EMC
– لوکوموتیوهای برقی – ماشینآلات : خودرو اندازهگیری خط برقی بالاسری (1 دستگاه) – خودرو آزمایشگاهی ریلی (1 دستگاه) – ماشینهای نگهداری خط بالاسری (12 دستگاه) – واگن کفی (6 دستگاه) – خودرو نفربر (6 دستگاه)
– اصلاح مسیر: اصلاح و ارتقای مسر – اصلاح تونلها : اصلاح سازههای فنی – فنس کشی (77 کیلومتر) – اصلاح تقاطعهای همسطح (82 مورد)
– جادههای دسترسی :
– توسعه دپوها : (2 دپو تعمیرات سبک و یک دپوی تعمیرات اساسی) – تامین تجهیزات دپوها – ساخت و اجرای دپوها
– اصلاح ایستگاهها : اصلاح خطوط ایستگاهی – اصلاح زیرسازی و روسازی – احداث دیوار حایل – نصب Track bond – کارهای ساختمانی
وضعیت فعلی طرح :
طراحی مهندسی پایه توسط طرف روس به انجام رسیده است.
گزارش بررسی اتصال پستهای کشش به شبکه ملی ارائه شده توسط طرف روس، طی جلسهای مورخ 96/10/26 در شرکت توانیر ارزیابی و متعاقباً محل تأمین برق ایستگاههای کشش مسیر طرح معین گردید.
پیرو بازدیدهای تیم روسی بههمراه نمایندگان محترم کارفرما و مدیر طرح طی دیماه و بهمنماه سال گذشته، مکانیابی انواع پستها و کارگاههای عملیاتی جهت شروع فعالیتهای اجرایی طرح صورت پذیرفت و در حال حاضر پروسه تجهیز و تحویل در جریان میباشد.
مروری بر طرح برقی سازی و ارتقا را ه آهن اینچه برون -گرمسار
طرح برقی سازی و ارتقا را ه آهن اینچه برون به گرمسار باهدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی به عنوان یکی ازطرحهای با اهمیت در توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه تعریف شده و با تصویب هیئت محترم وزیران در دستور کار راه آهن ج.ا.ا. قرار گرفته است دراین راستا شرکت را آهن بین […]
لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=7049
- ارسال توسط : آذین آزادی