به گزارش ریلنیوز، ریاست این اجلاس را آقای شهرام جعفری، مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن ایران بر عهده داشت که در سخنان افتتاحیه خود گزارشی از اقدامات صورت گرفته از زمان برگزاری اجلاس قبلی (آبان ماه ۱۳۹۹)، از جمله جلسات هماهنگی برگزار شده برای راه اندازی قطار باری ITI و نیز از سرگیری عملیات این قطار پس از ۱۰ سال توقف در آذرماه ۱۴۰۰ و سیرسه رام قطار باری تاکنون در سایه تلاشهای راه آهنهای کشورهای عضو این کریدورITI و نیز شرکتهای فورواردری ارائه داد.
وی همچنین به مشکلات و چالش های پیش روی این قطار اشاره و ابراز امیدواری کرد که این اجلاس راه حل های مناسبی را برای تدوام سیر این قطار از جمله راه اندازی قطارهای کانتینری و قطارهای دو سر بار در این کریدور ارائه دهد.
آقای خدایی، مدیر حمل و نقل و ارتباطات اکو نیز در سخنان خود ضمن تشکر از راه آهن ایران برای میزبانی این اجلاسمهم خاطرنشان کرد که یازدهمین اجلاس وزرای حملونقل اکو حکم به از سرگیری قطار ITI داده بود و از همه ذینفعان درخواست نمود از این قطار برای حمل کالاهای خود در راستایافزایش تجارت منطقه ای استفاده کنند و بر گسترش قطار مذکور بسمت اروپا و چین تاکید کرد.
سپس در طی اجلاس بحث های مفصلی در خصوص مسائل فنی و چالشهای موجود در ارتباط با عملیات قطار از طرف راه آهنها و فورواردرها طرح و بحث گردید که موارد عمده عبارت ازظرفیت زیرساخت و آلات ناقله کشورهای واقع در مسیرکریدور بویژه نوسازی بخش زاهدان-تفتان-کویته، ایجاد مرکز لجستیک در زاهدان، تعرفه های حمل و فرمول قیمت گذاری برای فورواردرها،چالش های فعلی درمواجهه با برنامه ای کردن عملیات قطار باری ITI، تهیه رویه های عملیاتی استاندارد(SOP) جهت اطلاع فورواردرها و صاحبان کالا از عملیات این قطار در هر یک از کشورهای واقع در مسیر و در آخر بحث در خصوص ایجاد مکانیسم مدیریت کریدور(CMM) و نقشی که اتاقهای بازرگانی می توانند در ترویج و بازاریابی برای این کریدور ایفا نمایند بود.
در ارتباط با مسائل و مشکلات مربوط به فورواردرها، تامین واگنهای کفی و مشخص نمودن همه هزینه های حمل نیز مقرر شد جلسه جداگانه ای با حضور فوراردرها برای حل مشکلات فی مابین با هماهنگی دبیرخانه اکو بزودی تشکیل گردد.
در پایان هم مقرر شد میزبانی اجلاس بعدی بر عهده راه آهن ترکیه باشد که احتمال بیشتر در ماه اکتبر ۲۰۲۲ خواهد بود.