• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

اراک، رکورددار تولید ادوات ریلی

  • کد خبر : 25785
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
اراک، رکورددار تولید ادوات ریلی
جهش تولید و بالندگی اقتصادی تنها راه تحقق توسعه پایدار و تقویت بنیه معیشتی عموم مردم است که این مهم از سال‌های گذشته در استان مرکزی کلید خورده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و داخلی علاوه‌بر بی‌اثر کردن تحریم‌های دشمنان، گام‌های بلندی نیز در زمینه اشتغال پایدار و افزایش صادرات غیرنفتی در چهارمین قطب صنعت کشور برداشته شده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا،  جهش تولید و بالندگی اقتصادی تنها راه تحقق توسعه پایدار و تقویت بنیه معیشتی عموم مردم است که این مهم از سال‌های گذشته در استان مرکزی کلید خورده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و داخلی علاوه‌بر بی‌اثر کردن تحریم‌های دشمنان، گام‌های بلندی نیز در زمینه اشتغال پایدار و افزایش صادرات غیرنفتی در چهارمین قطب صنعت کشور برداشته شده است.

مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۸ با تعیین شعارهای سالانه، افق روشنی برای حرکت نظام مشخص کرد و در طول سال‌های گذشته نامگذاری سال‌ها با محوریت اقتصاد، رونق تولید و حمایت از کالای داخلی نشان از هوشمندی در این حوزه و لزوم بسیج ملی در زمینه ترمیم جراحات و نواقص اقتصادی است.
نام‌گذاری سال ۹۹ با شعار «جهش تولید» بدون‌شک برگرفته از نگاه عمیق، مدبرانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری است؛ چراکه در سال ۹۸ به دلیل حوادث طبیعی سیل و زلزله و در نهایت انتشار ویروس کرونا، شرایط اقتصادی ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر دچار تزلزل شد و فرصت‌های اقتصادی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تحت‌الشعاع قرار داد و این موضوع می‌تواند بسیاری از کارگران و کارفرمایان را دچار بحران جدی کند.
اهمیت مقوله «جهش تولید» برای متخصصان به خوبی روشن است و می‌تواند نقشه راه سال آینده را برای اقتصاددانان، اصناف و سیاست‌گذاران عرصه اقتصادی و مجلس آینده شفاف کند و علاوه بر این فرصتی باشد برای شناسایی ظرفیت‌های ناشناخته کشور برای تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت جهش تولید.
اهمیت تولید و لزوم توجه، حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر از این بخش موضوع مهمی است که سایر بخش‌ها را متاثر می‌کند و از این منظر باید کلیدی‌ترین مولفه‌ها در این زمینه مدنظر بوده و در قالب گفتمانی هدفمند برای اصلاح ساختار اقتصادی و رونق تولید تلاش شود چراکه با به گردش درآمدن چرخ‌های تولیدی کشور، بسیاری از مسائل و بحران‌های فعلی اقتصادی جامعه گره‌گشایی می‌شود.
از این رهگذر حفظ و بهبود توان و دانش نیروهای متخصص و نخبه کشور برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مسئله مهم دیگری است که کالاهای تولید داخل را به سمت کیفیت رهنمون می‌کندو بستر رقابت‌پذیری حوزه تولید را در بازار جهانی مهیا می‌آورد.
استان مرکزی در زمره مناطق پیشگام صنعتی کشور است و وجود صنایع بزرگی همچون ماشین‌سازی، آلومینیوم‌سازی، آونگان، هپکو، آذرآب، واگن پارس، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه باعث شده تا چهارمین قطب صنعت کشور به عنوان نقطه اتکای صادرات غیرنفتی در کانون توجه توسعه اقتصادی قرار گیرد.
اگرچه در طول سال‌های اخیر ۲ غول صنعتی کشور یعنی هپکو و آذرآب به واسطه آنچه که واگذاری‌های نادرست عنوان می‌شود، درگیر بحران‌های کارگری بودند ما به مدد حمایت‌های دولت تدبیر و امید بخشی از مشکلات آنان کاسته شد و اکنون در مسیر حیات اقتصادی قرار دارند.
وجود صنایع بزرگ و مادر تخصصی ضمن ایجاد اشتغال پایدار در استان مرکزی به‌ویژه در شهرستان اراک، ساوه و شازند نقش‌آفرینی بیش از پیش این استان در ذخیره ارزی، بالا رفتن نرخ بهره‌وری و تولید ناخالص ملی را به دنبال دارد چراکه بخش عمده‌ای از تولیدات این استان به نقاط مختلف کشور صادر می‌شود و این مهم نقش موثری در تقویت بنیه اقتصادی کشور دارد.
استقرار ۲۱ صنعت مادر تخصصی و پیمانکاری کلان هر یک با نیروی کار بیش از ۵۰۰ نفر، ۳۸شهرک و ناحیه صنعتی، ۲ منطقه ویژه اقتصادی و ایستادن بر سکوی چهارم صنعتی کشور شرایط ویژه‌ای را برای استان مرکزی رقم‌زده و در سال‌های گذشته مدیریت کارآمد و نقش‌آفرینی موثر بخش خصوصی در این حوزه به‌گونه‌ای بوده که علاوه‌بر وجود تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی میزان صادرات غیرنفتی و اشتغالزایی پایدار و از طرفی راه‌اندازی واحدهای صنعتی راکد رشد چشمگیری داشته است.

 صادرات یک‌میلیارد دلاری ظرفیت امیدوارکننده استان مرکزی در پساتحریم
استاندار مرکزی نیز می‌گوید: حدود یک میلیارد دلار انواع کالاهای غیر نفتی پارسال از استان مرکزی به نقاط مختلف جهان صادر شد که در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی یک ظرفیت بالنده برای افزایش تولید ناخالص ملی به شمار می‌رود.
سید «علی آقازاده» بیان کرد: بیش از ۱۵هزار فرصت اشتغال پایدار با پرداخت تسهیلات و راه‌اندازی واحدهای راکد و تعطیل در سال گذشته در این استان ایجاد شد که این مهم در امسال نیز ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید نامگذاری شده باید تمام ظرفیت این استان در زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری به‌کار گرفته شود.
استاندار مرکزی اظهار کرد: تشکیل نشست کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و صاحب‌نظران اقتصادی پیش از پایان تعطیلات نوروز در استان برگزار می‌شود و مشکلات و موانع فعالان اقتصادی از قبیل تامین مواد اولیه، مشکلات آنها با بیمه تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌ها باید در نخستین نشست کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فهرست‌بندی و وظیفه هر بک از دستگاه‌های مسئول پیش از پایان تعطیلات نوروز ابلاغ می‌شود.
آقازاده بیان کرد: عملکرد استان مرکزی در برنامه‌های اقتصادی سال گذشته هم در راه‌اندازی واحدهای راکد، پرداخت تسهیلات، اشتغالزایی و پرداخت حقوق معوق سرآمد دیگر استان‌های کشور بود و این رویه با قدرت و حمایت بیشتر در امسال نیز ادامه دارد
وی گفت: این استان در حوزه تولید صادرات محور، استعدادهای بالقوه‌ای دارد که ازجمله آن می‌توان به محصولات صادراتی در بخش‌های صنایع غذایی، معدنی، نساجی، کشاورزی، شیمیایی، برق و پتروشیمی اشاره کرد که در صورت معرفی این ظرفیت‌های ارزشمند می‌توان به راحتی بازارهای منطقه را در اختیار گرفت.
سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۱۲هزار میلیارد ریالی
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۲۵۱ پروانه بهره‌برداری صنعتی و تولیدی در این استان پارسال با سرمایه‌گذاری ۱۱۲ هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال صادر شد که با راه‌اندازی آنها ۲ هزار و ۴۵۲ فرصت شغلی فراهم شده است.

 آغاز حیات اقتصادی ۶۷ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی می‌گوید: ۶۷ واحد تولیدی و صنعتی امسال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بهره‌برداری رسید و یک‌هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.
«مصطفی آمره» افزود: شهرک‌های صنعتی خیرآباد با ۱۲ واحد، زاویه با ۱۰ واحد و خمین با ۸واحد به ترتیب بیشترین پذیرنده واحدهای تولیدی بهره‌برداری شده در سال ۹۸ بوده‌اند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی بیان کرد: بیشترین میزان اشتغال‌زایی در امسال نیز در شهرک صنعتی مامونیه با ۱۸۰ فرصت و پس از آن در شهرک‌های صنعتی خیرآباد اراک و زاویه با ۱۳۲ فرصت و شهرک صنعتی خمین با ۱۲۲ فرصت ایجاد شده
است.
شکست رکورد تولید واگن‌های ریلی و مسافری در بزرگترین واحد تولید ادوات ریلی خاورمیانه
مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک نیز می‌گوید: پارسال تولید ۵۲۲ دستگاه انواع واگن باری و مسافری در این واحد صنعتی، رکورد تولید واگن بعد از ۲۱ سال در این واحد تولیدی را به منصه ظهور رساند.
«محمدرضا مختاری» افزود: ۵۱۴ دستگاه از واگن‌های تولید شده در شرکت واگن‌پارس اراک باری و هشت دستگاه دیگر نیز مسافری هستند.
وی اظهارکرد: بیشترین آمار تولید واگن ثبت شده در شرکت واگن‌پارس اراک با تولید ۵۰۰واگن در سال ۱۳۷۷ ثبت شده که این رکورد امسال با وجود شرایط نامطلوب اقتصادی شکسته شد.
مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های ۵ساله، تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن از سال ۱۳۹۶ در این واحد تولیدی کلید خورد که تا کنون ۱۰۰ درصد مطابق برنامه‌های از پیش تعیین شده، انجام شده است.
مختاری اظهار کرد: تولید ۵۰۰ دستگاه انواع واگن امسال در واگن‌پارس اراک هدف‌گذاری شده بود که با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی شرکت‌های بهره‌بردار و عدم حمایت تسهیلاتی از سوی بخش دولتی، دست‌یابی به این هدف بعید به‌نظر می‌رسید اما با تقویت روحیه جهادی پرسنل و رایزنی‌های کارگشایی مدیریت، ۲۲دستگاه واگن بیشتر از میزان برنامه‌ریزی، تولید شد.
وی بیان کرد: نخستین سری از واگن‌های حمل بالاست(فله‌بر) که یکی از کاربردی‌ترین واگن‌ها در افزایش سرعت عملیات ساخت خطوط راه‌آهن است، در واگن‌پارس تولید و تحویل شرکت‌های بهره‌برداری شد.
مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک ادامه داد: همچنین پارسال قرارداد تولید لوکوموتیو (پارس ۳۳) بعد از ۱۵ سال در شرکت واگن‌پارس اراک منعقد شد که پیش‌بینی می‌شود در خرداد سال آینده تکمیل و تحویل شرکت بهره‌بردار شود.
بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در حوزه‌های مختلف فلزی، مواد غذایی، مواد شیمیایی، شیشه، سلولوزی، صنایع تبدیلی و مادر تخصصی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت
می‌کنند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=25785

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.