• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

افزایش سهم ریلی در بنادر به معنای کاهش سهم جاده نیست

  • کد خبر : 8935
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
افزایش سهم ریلی در بنادر به معنای کاهش سهم جاده نیست

0 (0) افزایش سهم ریل به معنای کاهش سهم جاده نیست و پیاده‌سازی نظام لجستیک در کشور یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با تحریم‌ها است. به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خسروسرایی مدیرکل لجستیک سازمان بنادر ودریانوردی درنشست تخصصی بررسی راهکارهای انتقال بار از جاده به ریل، گفت: متاسفانه درسطح ملی به […]

0
(0)

افزایش سهم ریل به معنای کاهش سهم جاده نیست و پیاده‌سازی نظام لجستیک در کشور یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با تحریم‌ها است.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خسروسرایی مدیرکل لجستیک سازمان بنادر ودریانوردی درنشست تخصصی بررسی راهکارهای انتقال بار از جاده به ریل، گفت: متاسفانه درسطح ملی به اندازه کافی به لجستیک پرداخته نشده است، این درحالی است که توجه به لجسیتک می تواند موجب افزایش ۲۵ درصدی توسعه ظرفیت‌ها و کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها در سطح ملی شود.
وی با اشاره به اینکه هماهنگی لجستیک با حمل و نقل چند وجهی اثر بخشی فراوانی در اقتصاد کشور دارد، افزود: اتصال جاده به ریل باید به شکل کیفی انجام شود، وزیر راه و شهرسازی تاکید ویژه‌ای بر این امر دارد که نقش بنادر در این زمینه ویژه است.
خسرو سرایی حفظ توازن بار ورودی و خروجی به بنادر را حائزاهمیت دانست و اضافه کرد: بار ورودی با کشتی حجم بالایی دارد و حمل و نقل جاده‌ای توانایی برقراری این توازن را ندارد.
وی با بیان اینکه افزایش سهم ریل در بنادر سهم جابه‌جایی بار با کامیون را کاهش نمی‌دهد، تاکید کرد: گستردگی فضای بنادر، بارهای مناسب و اقتصادی برای جاده و ریل را تواماً فراهم می‌کند.
مدیرکل لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه کیفیت اتصال به ریل در بنادر باید مدنظر قرار گیرد، یادآور شد: در حال حاضر اتصال فیزیکی ریل به بندر وجود دارد، اما در این حوزه نیازمند ارتقاء بهره‌وری هستیم.

اتصال کیفی ریل و بندر در دستور کار
خسروسرایی با ابراز امیدواری از اینکه اتصال اسکله به راه آهن در بندر امیر آباد تا پایان امسال صورت خواهد گرفت، افزود:‌ در بندر شهید رجایی هم طراحی‌های داخل بندر و هم اتصال کیفی ریل و بندر در دستور کار است که قدم اول بحث قطارهای برنامه‌ای است.
وی از ایجاد کارگروهی میان بندر و ریل و برگزاری جلسات مختلف در این باره خبر داد و یادآور شد: کشتی که وارد بندر می‌شود از ۴۸ ساعت قبل شیوه نامه را اعلام کرده است، بنابراین از قبل می‌دانیم برای کشتی چه کانتینر و تجهیزاتی را برای بارگیری باید تدارک ببینیم و چه مدل کانتینری در کشتی باید بارگیری شود.
خسروسرایی با تاکید بر اینکه چنین انتظاری از قطارها بخصوص قطارهای برنامه ای که قرار است تا پایان سال برقرار شود، مد نظر است، اضافه کرد: باید زمان ماندگاری کالا در بنادر کاهش یابد.
وی تاکید کرد: هر چه این زمان کمتر شود، ماندگاری کامیون و واگن هم در بندر کاهش می‌یابد و در نتیجه، مدت زمان گردش عملیاتی ناوگان افزایش یافته و در انتهای زنجیره،‌ مصرف کننده نهایی از آن استفاده می‌برند.

توسعه تجارت، ترانزیت را رونق می‌دهد
از سوی دیگر مدیرکل لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه متاسفانه بار ثابت در کشور وجود ندارد، گفت: اگر تجارت توسعه یابد، ترانزیت و ترانشیپ می‌تواند به کمک بنادر بیاید.
خسرو سرائی با انتقاد از اینکه چرا در کشور خدمات ترانزیت صادر نمی‌شود، اظهار داشت: باید در بیرون از مرزها به دنبال سهم بیشتری از درآمد کیک حمل و نقل باشیم.
وی اضافه کرد: بارنامه سراسری باید در دستور کار باشد؛ امروز باری که در شانگهای بارگیری می‌شود، در مانیفست مشخص می‌شود که باید در بندر شهید رجایی با ریل جابجا شود.
مدیرکل لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه اتصال انواع مدل‌های حمل جاده‌ای، ریلی و بندری مشکلاتی دارد، گفت: مواردی که امروز اجرا می‌کنیم، برخلاف تحقق هدف لجستیک است.
خسروسرایی با بیان اینکه صاحب بار نیز درحال حاضر برای رساندن بار به بازار در زمان مناسب اصراری ندارد ، اضافه کرد: در بازار، رقابتی وجود ندارد، بنابراین زنجیره حمل و نقل رقابتی شکل نمی‌گیرد که این امر از مشکلات این حوزه است.
وی با اشاره به اینکه رونق حمل و نقل در کشور تابع تجارت بین المللی و شرایط کشور است، افزود: استفاده از حمل و نقل ترکیبی در ایران بسیار کم است و رونق ندارد، چرا که در بسیاری از مسیرها کامیون به تنهایی می‌تواند بار را حمل کند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=8935

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.