• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

رئیس شورای اسلامی شهر تهران: بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیست

  • کد خبر : 32165
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
رئیس شورای اسلامی شهر تهران: بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیست
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر بخواهیم به بهره وری کامل در مترو دست یابیم باید در خط یک و دو مترو سر فاصله حرکت قطار‌ها به 2 دقیقه کاهش یابد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از آریا، محسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار مترو و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی و افتتاح ایستگاه‌های یادگار امام و شهید ستاری در خط ۶ مترو با اشاره به اینکه با ایجاد شبکه مترو، نمی‌توانیم بخشی از آن را بسازیم و بخش دیگر را نسازیم افزود: بهره وری کافی و لازم را با وجود سرمایه گذاری کلان در بخش حمل و نقل عمومی و بخصوص متروی تهران نمی‌گیریم چراکه ظرفیت مناسبی در این بخش ایجاد کرده ایم، اما در بخش رانش، با مشکل کمبود واگن روبرو هستیم.
وی اضافه کرد: مجموع تجهیزات و هزینه‌های زیرساختی مترو ۷۵ درصد کار است تا واگن روی ریل برود و مسافرگیری کند، اما متأسفانه در کشور کل هزینه را می‌کنیم، ولی در زمان ظرفیت گیری، عقب می‌نشینیم و همه سرمایه گذاری را خراب می‌کنیم.
هاشمی با اشاره به اینکه از زمان جانمایی ایستگاه حقانی متروی تهران بیش از ۴۰ سال می‌گذرد و هنوز این ایستگاه به بهره وری اصلی خود نرسیده است گفت: در خط یک و دو مترو باید سر فاصله حرکت قطار‌ها به ۲ دقیقه برسد تا به بهره وری ایده آل برسیم.
هاشمی با بیان اینکه خط ۶ و ۷ با هزینه نجومی ساخته شده است، اما تنها در حدود ۲۰ هزار نفر بصورت روزانه از آن استفاده می‌کنند افزود: این دو خط روزانه ظرفیت یک میلیون سفر را دارند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به دلیل اهمیت موضوع رانش، پروژه ساخت قطار ملی بسیار مهم است و خودکفایی در آن به ۸۵ درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در ساخت تجهیزات مترو به سمت خودکفایی سیستم رانش رفته ایم و تست‌ها جواب داده اظهار امیدواری کرد: این سیستم در خطوط هم جواب مناسبی دهد و صاحب واگن ملی ۸۵ درصد تولید داخلی شویم.
هاشمی گفت: این مسئله به موضوع امنیت ملی ما هم باز می‌گردد، چراکه وقتی قرار است روزانه ۱۰ میلیون سفر در آینده با مترو داشته باشیم نباید وابستگی داشته باشیم و این موضوع را با احتمال تحریم‌ها گره بزنیم.
وی قرارداد ساخت این واگن‌ها را مهمتر از ساخت اولیه آن دانست و افزود: این قرارداد ۲۵ هزار شاغل را درگیر می‌کند و باید با قرارداد مشخصی، ساخت ۱۰۵ واگن تأمین اعتبار شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: باید در متروی تهران حدود ۱۲ خط و ۱۰ میلیون سفر داشته باشیم و تعداد ایستگاه‌ها باید به ۲۰۰ ایستگاه برسد تا آلودگی هوا کنترل شود.
وی تاکید کرد: ناوگان اتوبوسرانی هم باید نوسازی شود و به همین منظور نیازمند ۹ هزار اتوبوس برقی در تهران هستیم ضمن اینکه باید تاکسی برقی هم به ناوگان ما اضافه شود.
هاشمی افزود: برای رسیدن به نقطه مطلوب در بخش حمل و نقل عمومی با مترو، حداقل ۴ تا ۵ هزار واگن نیاز داریم و بعد از تهران هم کلانشهر‌های دیگر حداقل به ۴ تا ۵ خط مترو نیاز دارند و به این ترتیب این صنعت پویا خواهد شد.

هدف شهرداری انجام نیمی از سفر‌های درون شهری با مترو است
شهردار تهران گفت: هدف شهرداری تحقق ۵۰ درصد سفر‌های شهری با استفاده از مترو است و برای رسیدن به این هدف باید در بخش ناوگان هم به موازات توسعه خطوط و ایستگاه‌ها کار کنیم.
آقای پیروز حناچی در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار مترو و بهره برداری از ۲ ایستگاه یادگار امام و شهید ستاری خط ۶ مترو که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی ریاست جمهوری و رئیس شورای اسلامی تهران برگزار شد افزود: برای استفاده حداکثری از این ظرفیت که با سرمایه ملی و سرمایه‌های مردم تهران ساخته شده است باید سرخط حرکت قطار‌ها به ۲/۵ دقیقه کاهش یابد.
وی از تخصیص ۴۰ درصدی بودجه شهرداری به موضوع حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: راه اصلی حل مشکلات مالی این بخش، تامین منابع از طریق اوراق مشارکت است که با ضوابط اخیر بانک مرکزی، ضمانت اخذ تسهیلات از شبکه بانکی بسیار سخت شده است و امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
شهردار تهران افزود: هر خط مترو باید پایانه‌ای مجزا و دارای پارکینگ و محل اورهال و سرویس مجزا داشته باشد، اما هم اکنون در بسیاری از خطوط مترو واگن‌ها داخل تونل پرک می‌شوند که اقدام اصولی نیست.
وی اداهم داد: پایانه خط ۴ مترو بزودی افتتاح خواهد شد و مشکل خطوط ۶ و ۷ هم بزودی در این بخش مرتفع می‌شود.
حناچی با اشاره به نقش موثر حمل و نقل عمومی و بخصوص مترو در کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها و از جمله تهران گفت: در سال‌های اخیر میزان عمومی آلاینده‌ها کاهش داشته است، اما نرخ شیب این کاهش کم و سرعت آن پایین است که امیدوارم با توسعه ناوگان برقی حمل و نقل عمومی و همکاری میان بخشی و بخصوص همکاری موثر دولت، این روند سرعت بیشتری بگیرد.
وی ساخت قطار ملی برای ناوگان مترو را گامی مهم و کلیدی در تولید داخل و روزآمد کردن شبکه حمل و نقل ریلی دانست و افزود: قطار بین شهری تولید داخل هم در راه است و این دستاوردی قابل اتکا برای صنعت ریلی کشور است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=32165

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.