• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

شفافیت در نحوه توسعه‌ حمل و نقل ریلی درون شهری از طریق سامانه‌های کم ظرفیت تراموا

  • کد خبر : 25140
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
شفافیت در نحوه توسعه‌ حمل و نقل ریلی درون شهری از طریق سامانه‌های کم ظرفیت تراموا
وزارت کشور به منظور شفافیت در نحوه توسعه حمل و نقل درون شهری از طریق سامانه های کم ظرفیت مانند تراموا، پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه را جهت سیر مراحل تصمیم‌گیری به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت ارائه نموده است.
0
(0)

به گزارش سایت اختصاصی ریل نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، مطابق قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه، شهرداری های شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت با مشارکت دولت موظفند نسبت به تهیه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک اقدام نمایند. در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، انجام مطالعات امکان سنجی سامانه حمل و نقل ریلی شهری و حومه بر مبنای مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک مصوب، الزامی است.

با توجه به اینکه در قانون فوق و آیین‌نامه اجرایی آن، انجام مطالعات امکان سنجی سامانه های ریلی صرفا برای شهرهای بالای یک میلیون نفر مشخص شده است سامانه های سبک تر مانند تراموا که هزینه احداث بسیار کمتر نسبت به مترو و مزایای زیست محیطی و ترافیکی کارآمدتر نسبت به اتوبوس و بی آر تی دارد، می تواند انتخاب مناسبی برای شهرهای با جمعیت بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر که در طرح جامع حمل و نقل آن ها برای افق بلندمدت، کریدور با ظرفیت (pphpd) بین شش هزار تا ۱۰ هزار نفر قابل حصول است، باشد.

بنابراین با توجه به موارد فوق، وزارت کشور پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه را به منظور شفافیت در نحوه توسعه حمل و نقل درون شهری از طریق سامانه های کم ظرفیت مانند تراموا در شهرهای با جمعیت بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر که به استناد مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، کلان‌شهر محسوب می شوند، جهت سیر مراحل بررسی و تصمیم‌گیری به هیئت دولت ارائه نموده است.

مطابق این پیشنهاد، شهرداری های شهرهای با جمعیت بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک مصوب آن ها لزوم استفاده از سامانه انبوه بر ریلی یا غیرریلی در یک یا چند کریدور توصیه شده و گزینه تراموا در آن کریدور یا کریدورها در مقایسه با سایر گزینه های رقیب از «نسبت فایده به هزینه» مناسب تری برخوردار باشد، می توانند نسبت به انجام مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی و امکان سنجی حمل ونقل ریلی شهری و حومه برای سامانه تراموا اقدام نمایند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=25140

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.